pondelok 22. januára 2018

Počiatok konca | End of Days

Autor: Susan Ee
Názov: End of Days
Séria: Penryn and the End of Days (čes. Penryn a Konec dní)
Diel: tretí
Slovenské alebo české vydanie: zatiaľ nie je
Hodnotenie na GR: 4.1
End of Days is the explosive conclusion to Susan Ee’s bestselling Penryn & the End of Days trilogy. After a daring escape from the angels, Penryn and Raffe are on the run. They’re both desperate to find a doctor who can reverse the twisted changes inflicted by the angels on Raffe and Penryn’s sister. As they set off in search of answers, a startling revelation about Raffe’s past unleashes dark forces that threaten them all.
When the angels release an apocalyptic nightmare onto humans, both sides are set on a path toward war. As unlikely alliances form and strategies shift, who will emerge victorious? Forced to pick sides in the fight for control of the earthly realm, Raffe and Penryn must choose: Their own kind, or each other?

“Power is best held by the ones who don’t want it.”

Susan Ee si získala veľa fanúšikov svojou temnou trilógiou o anjeloch. Pôvodne však táto séria mala mať až päť kníh. Po dočítaní poslednej knihy teraz už trilógie vidím ten potenciál na pokračovanie príbehu. Avšak, po dopísaní poslednej knihy sa Susan Ee viac-menej odmlčala a odvtedy jej fanúšikovia čakajú, či napíše niečo podobne epické. Dovtedy sa českí a slovenskí čitatelia možno dočkajú dodatočného prekladu tretieho dielu série o Penryn.
Rovnako ako pri predchádzajúcej knihe, aj táto sa začína tam, kde skončila predchádzajúca. Dej tak plynulo nadväzuje a svojim spôsobom by sa dalo povedať, že celá trilógia je jeden ucelený príbeh, ktorý sa odohráva v priebehu niekoľkých dní. Hoci to tak na prvý pohľad nevyzerá, časový úsek tohto rozprávania by sa skutočne dal počítať aj na hodiny.
Susan Ee má však veľmi zaujímavý štýl písania, vďaka ktorému príbeh nielen rýchlo ubieha, ale samotné čítanie nezaberie viac času ako jedno krátke poobedie. A to aj napriek tomu, že niektoré scény sú snáď ešte temnejšie, než som čakala na začiatku.
Hoci atmosféra rozprávania bola vždy ponurá a niektoré opisy vo mne vyvolávali zmes fascinácie a znechutenia, stále bolo možné badať isté narastanie. Stupňovanie napätia je úžasné, no nie v každej knihe vyjde presne podľa zamýšľaných predstáv. To nie je prípad tejto knihy.
Keďže postavám dochádza čas a posledný boj sa nezadržateľne blíži, zvyšuje sa aj napätie obsiahnuté v príbehu. Cítiť to v správaní ľudí, v plynutí deja, ale aj v zmene kulís. Stále som videla rozpadnuté a zničené mesto, ale okrem toho som dostala možnosť pozrieť sa do pekla. Nič sa nemohlo pripraviť na to, čo tam uvidím. To miesto bolo hrôzostrašné a nebezpečné, no na druhej strane perfekt zodpovedalo akejsi zaužívanej predstave o tom, ako to tam bude vyzerať.
Vďaka Penryn som sa tam pozrela hneď dvakrát a obe návštevy na mňa zapôsobili trochu iným no nezmazateľným spôsobom. Hoci Susan Ee zvolila v mnohých ohľadoch takmer až biblické námety, na dôkaz stačia len nebo, peklo a anjeli, na druhej strane sa bravúrne vyhla akémukoľvek náboženskému pátosu. Iste, v deji sa vyskytlo niekoľko členov šialenej sekty, ale okrem toho sa téma náboženstva ani v najmenšom neriešila, za čo som nesmierne vďačná.
Vďaka tomu som si mohla na udalosti utvoriť vlastný názor. Čo je pri podobnej tematike naozaj náročné, nakoľko to pokúša na prezentáciu vlastných presvedčení. Ak niečo, tak hlavní hrdinovia absolútne neriešili otázku toho, v koho majú veriť. Veľmi ma však pobavila predstava archanjela, ktorý neverí v existenciu Boha, lebo ho tiež nikdy nevidel. V tomto zmysle teda anjeli a archanjeli boli vlastne len ľudia, ktorí mali krídla a trošku väčšiu moc, než by bolo milé.
“Maggots are freaky hideous,” I say, getting up. I try to salvage some dignity, but I can’t help but shiver and shake my hands in the air. It’s an instinctive impulse, one I’m not up for resisting right now. 
“You’ve fought off a gang of men twice your size, killed an angel warrior, stood up to an archangel, and wielded an angel sword.” Raffe cocks his head. “But you scream like a little girl when you see a maggot?”
Hlavné postavy som však opisovala a vyzdvihovala ich vývoj už pri predchádzajúcich dvoch knihách. Nikdy som však nevyzdvihla tú rôznorodosť čo sa týka vedľajších postáv. Či už budem hovoriť o Penrynej matke alebo sestre alebo komkoľvek inom, vždy budem hovoriť o inej jedinečnej osobnosti. Niektoré postavy boli doslova šialené, iné mali sklon k monštruozite, iné len mali smolu, že ako príšery vyzerali. Páčilo sa mi však, ako ich Susan nenechala na pokoji.
Nestačilo jej prezentovať ich v jednom svetle, dala si tú námahu, že mi porozprávala aj o ich minulosti, aby som ich mohla pochopiť. Aby bolo ťažšie skutočne ich odsudzovať za to, čoho všetkého sa dopustili. Oceňujem však aj to, že nezabudla aj na istý komický prvok, ktorý v sebe niesli dvaja bratia, nesmierne zábavné dvojičky, vďaka ktorým som sa vždy dobre bavila. Dokonca aj pri čítaní príbehu, ktorým prvým prívlastkom by malo byť slovo temný.
Avšak len v takejto atmosfére dokonale vynikli myšlienky a námety tejto série, ktoré sa nevenovali len otázke toho, kto je tou príšerou, ale nakoniec otvárali dvere aj k téme pravej podstaty obety a kam až dokáže niekoho zaviesť.
End of Days je naozaj adekvátnym a epickým zakončením jednej temnej trilógie. Koniec nie je príliš uzatvorený a dáva tušiť, ako to všetko mohlo pokračovať, no na druhej strane uzatvára všetky dôležité otázky. Hlavní hrdinovia prešli naozaj dlhú cestu, mnohému sa naučili a predovšetkým sa zmenili a prispôsobili prostrediu, v ktorom sú nútení žiť. Atmosféra bola rovnako ponurá a temná ako v predchádzajúcich dvoch knihách, no samotné kulisy i prostredie sa prispôsobovali tomu, čo sa dialo.
Keďže samotný dej sa stupňoval a s ním aj napätie, aj prostredie získavalo istú veľkoleposť. Okrem poničeného mesta som dostala príležitosť pozrieť sa aj do ekvivalentu pekla, ktoré bolo desivé a v ničom nesklamalo moje predstavy. Oceňujem najmä to, že napriek istej miere biblickosti jednotlivých námetov sa Susan Ee dokonale vyhla náboženskému podtónu a viera ani nič s ňou spojené sa nestali témami tejto trilógie. Namiesto toho sa po celý čas sústreďovala najmä na skúmanie ľudských pováh a psychiky ľudí zasiahnutých katastrofou.
Neustále ma nútila prehodnocovať otázku toho, kto je tým skutočným monštrom v tejto sérii, nezabudla však ani na témy ako ľudskosť a v neposlednom rade mi ukázala nielen to, akú cenu má obeť, ale aj čo všetko môže zmeniť, ak sa pre ňu človek rozhodne v tej pravej chvíli. Je síce pravda, že koniec je dostatočne otvorený na to, aby bolo možné ho ešte prípadne nejako rozšíriť, no ja som s takýmto vyvrcholením trilógie spokojná. Aj vďaka tomu, že napriek všetkej tej temnote a príšerám tieto knihy stále boli aj plné nádeje. A tá je v prípadoch blížiacich sa apokalýps skutočne dôležitá. 


4 komentáre:

  1. Výborná recenze:) Zatím jsem četla jen první díl této série a ten se mi opravdu líbil :) Určitě plánuji si přečíst i pokračování :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dúfam, že sa k pokračovaniam dostaneš čo najskôr, rozhodne stoja za to. :)
      Ďakujem.

      Odstrániť
  2. Skôr než začnem: Ako rýchlo to pre boha jeho stíhaš čítať ? :o Si ty ten boh ktorého ani anjeli nevidia? :o :D Anyway! Nevedela som že mali byť ešte ďalšie dve knihy! POTREBUJEM ICH! Môj ship ma potrebuje! Mimochodom recenzia super ako inak :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Normálne čítam dosť rýchlo, lenže knihy od Susan Ee sa čítajú samy. Ak by som pri tom sedela v kuse bez toho, aby som musela odbiehať alebo niečo pri tom robiť, tak to pokojne za dve alebo tri hoďky zvládnem. ;)
      A súhlasím, táto trilógia by mala pokračovať. Čím skôr, tým lepšie. (Ak vôbec teda, ale nestrácam nádej.)

      Odstrániť