streda 14. februára 2018

Cesta za slobodou | Plamen v temnotě

Autor: Sabaa Tahir
Názov: Plamen v temnotě (angl. A Torch Against the Night)
Séria: Jiskra v popelu (angl. Ember Quartet)
Diel: druhý
Slovenské alebo české vydanie: Host, 2017 (ČR)
Hodnotenie na GR: 4.34
Eliasovi a Laie jde o život.
Po Čtvrté zkoušce a událostech, k nimž při ní došlo, se vojáci vydávají na lov dvou uprchlíků, kteří utekli ze Serry a vydávají se na nebezpečnou cestu do srdce Impéria.
Laia se chystá proniknout do Kaufu, nejstřeženějšího a nejnebezpečnějšího imperiálního vězení, aby zachránila svého bratra, jehož schopnosti jsou klíčem k přežití Učenců. A Elias je rozhodnut jí pomoci, přestože se tím vzdává poslední šance na svobodu.
Temné síly, lidské i ty z jiného světa, však pracují proti nim. Dvojice musí na každém kroku své cesty bojovat, aby přelstila nepřátele: krvežíznivého císaře Marka, nemilosrdnou Velitelku, sadistického Dozorce, který vládne kaufskému vězení a — což je nejbolestivější — i Helenu, Eliasovu dlouholetou přítelkyni, která nyní zastává funkci císařova Krkavce.
Helena se musí podrobit Markově vůli a postavit se do čela mise, která jí zlomí srdce: najít zrádce Eliase i učeneckou otrokyni a oba zabít.

„Ty jsi plamen v temnotě. Pokud máš odvahu hořet.“

Sabaa Tahir je americká autorka, ktorá vyrastala na klasických fantasy románoch a takisto na komiksoch, ktoré kradla z bratovej zbierky. Predtým, ako začala písať, pracovala v novinách. Prvá kniha jej plánovanej tetralógie zožala veľký úspech. Až taký, že už boli zakúpené filmové práva. Či sa filmu nakoniec dočkáme je síce otázne, no už tento rok vyjde v angličtine tretie pokračovanie.
Dej knihy sa otvára bezprostredne po udalostiach Jiskry v popelu. Laia a Elias sú na úteku a ide im o život. Ich nebezpečný útek ma dostal doslova do vytrženia. Napätie sa stupňovalo každým slovom a vďaka vražednému tempu som otáčala stránky s vervou, pri ktorej hrozilo, že ich nebodaj natrhnem. Laia aj Elias mi prirástli k srdcu a veľmi som sa tešia na ich osudy.
Oproti predchádzajúcej knihe je jasný ich vývoj. Laia sa z vydeseného dievčatka premenila na tvrdohlavú hrdinku, ktorá sa nebojí obetovať sa, aby zachránila ostatných. Nie je však neomylná a niektoré jej rozhodnutia nakoniec vedú ku katastrofe, no to z nej robí ešte o čosi ľudskejšiu postavu. Elias je rovnako rozorvaný ako som si na neho spomínala. Je síce strojom na zabíjanie, avšak vlastné svedomie mu spôsobuje viac problémov a trápenia, čím jeho charakter získal naozaj silný morálny rozmer.
Títo dvaja sa aj perfektne dopĺňajú, nakoľko sa naučili jeden druhému dokonale rozumieť, dôverujú si a spoliehajú sa na seba. A je jasné, že tie iskry, ktoré okolo nich lietajú, nemajú nič spoločné s prípadnou prchkou povahou. Zatiaľ čo úvod Jiskry v popelu bol o niečo pomalší, nakoľko nám musela Sabaa predstaviť svoj svet a jeho fungovanie, Plamen v temnotě nikdy nestráca na dynamike. Hoci postavy veľa času trávia tým, že niekam cestujú, putujú alebo po niečom pátrajú.
Okrem Eliasa a Laie sa k rozprávačom pridala aj Helena, vďaka ktorej je obraz celkového diania kompletný, nakoľko ona je akýmsi spojením s Impériom a cisárom a všetkým ostatným, od čoho Elias a Laia utekajú. Helena je trochu zvláštna postava. Svojimi pochybnosťami a nerozhodnosťou do deja vnáša zaujímavé konflikty a jej vnútorná rozorvanosť ma naozaj bavila.
Vďaka tomu som ju mohla lepšie spoznať a obľúbiť si. Toto striedanie pohľadov zabezpečilo, že som vždy vedela, ktorá postava čo prežíva a na čo myslí bez toho, aby to zbytočne spomaľovalo dej alebo vytváralo hluché miesta. Dej, rovnako ako cesta hlavných hrdinov, napredovala.
„Selhání neurčuje, kdo jsi. Kdo jsi, určuje to, co uděláš po svém selhání: jestli jsi vůdce, nebo někdo, kdo jen plýtvá čerstvým vzduchem.“
Ich putovanie má však viacero cieľov. Nejde len o ich útek a snahu prežiť, oni sa takisto snažia za chrániť Darina z väzenia. Ich cestovanie som si veľmi užívala, nakoľko sa vždy našlo niečo, čo ma dokázalo prekvapiť. Sabaa sa nikdy neobávala prelievať krv svojich postáv a vystavovať ich naozaj krutým skúškam. Vďaka tomu kniha získala aj istú krutosť a nevyhnutnosť, čo vo mne vyvolávalo niekedy naozaj zaujímavú zmes emócií.
Jednotlivé udalosti len zvyšovali celkové napätie, bičovali tempo na maximum, až nakoniec vyvrcholili do epického záveru, ktorému okrem ďalšieho pokračovanie série naozaj nič nechýbalo. Prečítala som dostatok sérií na to, aby som vedela, že naozaj vydarené druhé pokračovania sú rovnako ojedinelé ako jednorožci. Táto kniha nielen, že v ničom nezaostávala za Jiskrou v popelu. Táto kniha ju niekoľkonásobne predbehla.
Plamen v temnotě je epickým pokračovaním nadupanej fantastickej série. Sabaa Tahir vytvorila naozaj úžasný svet, ktorý je temný a krutý, no nemenej krásny a komplikovaný. Tam, kde nám v prvej knihe predstavovala predovšetkým Šerosráz a hlavné mesto Impéria, tam nás teraz zobrala na naozaj dlhú a vyčerpávajúcu cestu naprieč púšťami, pustatinami, domorodým územím, ale aj nebezpečnými horami.
Táto cesta preveruje všetky postavy. Laia a Elias, hoci sa oproti predchádzajúcej knihe veľmi zmenili, tak majú priestor stále rásť a vyvíjať sa. Rovnako je na tom aj Helena, ďalšie rozprávačka a odteraz aj hlavná postava. V tom im napomáha aj dostatočne veľký priestor na premýšľanie, lebo bez ohľadu na to, ako zúrivo musia bojovať o prežitie, si vždy nájdu čas na zaujímavé úvahy. Aj keď je to v prípade tejto knihy ešte o čosi náročnejšie, nakoľko Sabaa im nedovoľuje vydýchnuť.
Jedna napätá situácia strieda ďalšiu, do deja zasahujú boje, v pozadí sa odohráva masaker a postavám dochádza čas. Tým sa nezvyšuje len napätie, ale takisto sa začína stupňovať tempo a celková dynamickosť deja môže vyniknúť o čosi viac. Jednotlivé zápletky nadväzujú jedna na druhú a hoci odhaliť niektoré zvraty nie je vôbec náročné, stále je ich tam dosť na to, aby sa niektoré stali prekvapením. Toto nadupané pokračovanie ma nechalo bez dychu a túžiacu po pokračovaní. Ak bude tretia kniha série minimálne taká dobrá ako táto druhá, bude to dôkaz, že toto je nielen kvalitná séria, ale že Sabaa Tahir je skutočne nadaná autorka.


4 komentáre:

  1. Na knihu som už veľmi zvedavá. Aj som uvažovala, že si ju prečítam po anglicky, ale napokon som si to rozmyslela. Mám doma prvý diel v slovenčine a tak trochu som dúfala, že dvojka vyjde rýchlejšie... aj keď vlastne ani neviem, či vyjde. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja si počkám na český preklad, keďže som to už začala v preklade čítať. O slovenskom preklade veľa neviem, ale mám takého tušáka, že to asi nevyjde. Nenašla som o to nikde žiadnu informáciu.
      Ale dúfať môžeš vždy. :)
      No medzitým sa pusti do čítania. Podľa mňa by sa ti to mohlo páčiť. ;)

      Odstrániť
  2. Krásná recenze. :-) Nikdy jsem moc neměla ráda fantasy a knihy jim podobné, ale začínám si zvykat na YA fantasy, takže celkem přemýšlím i o této sérii. :-)

    OdpovedaťOdstrániť