utorok 14. augusta 2018

Vrahyňa v plesových šatách | Throne of Glass

Autor: Sarah J Maas
Názov: Throne of Glass (slov. Trón zo skla)
Séria: Throne of Glass (slov. Trón zo skla)
Diel: prvý
Slovenské alebo české vydanie: Slovart, 2015 (SR); CooBoo, 2015 (ČR)
Hodnotenie na GR: 4.23
In the dark, filthy salt mines of Endovier, an eighteen-year-old girl is serving a life sentence. She is a trained assassin, the best of her kind, but she made a fatal mistake. She got caught.
Young Captain Westfall offers her a deal: her freedom in return for one huge sacrifice. Celaena must represent the prince in a to-the-death tournament - fighting the most gifted thieves and assassins in the land. Live or die, Celaena will be free. Win or lose, she is about to discover her true destiny. But will her assassin's heart be melted?

“Libraries were full of ideas – perhaps the most dangerous and powerful of all weapons.”

Sarah J Maas je úspešná americká autorka, ktorú nie je potrebné špeciálne predstavovať. Ak ste jej knihy ešte nečítali, určite ste o nich minimálne počuli. Avšak každý spisovateľ, bez ohľadu na to, aký veľmi slávny alebo neznámy je, niekde začínal. Sarah konkrétne na jednom známom spisovateľskom fóre, odkiaľ sa nakoniec prepracovala až na popredné priečky najpredávanejších kníh.
Knihy o hrdinoch, ktorí nežijú podľa pravidiel a niektoré zákony sú pre nich to isté ako zásady slušného správania pre nevychovancov, sú v súčasnej dobre stále populárnejšie. Preto som sa nikdy nečudovala, že si táto séria, v ktorej je hlavná hrdinka bývalá najlepšie nájomná vrahyňa v kráľovstve, získala taký veľký úspech.
S ďalšími knihami sa táto popularita len prehlbovala, čo je vlastne dôvod, prečo sa niektorí ľudia, vrátane mňa, tejto sérii vyhýbajú. A niekedy na to nie je ani dôvod, ale keď na vás odvšadiaľ hučia, aká je nejaká séria úžasná, geniálna a jednoducho tá najlepšia, máte chuť strčiť hlavu do piesku nevedomosti a čítať radšej niečo iné.
Ja som mala najskôr šťastie, pretože k tejto knihe som sa dostala dávno predtým, než vyšla v preklade a dávno predtým, než začala byť taká populárna. S odstupom niekoľkých rokov som sa k nej však vrátila, zvedavá, ako veľmi ma ohúri teraz – alebo možno aj neohúri, ktovie.
Silná stránka tejto knihy, rovnako ako aj ostatných kníh z dielničky tejto autorky, tkvie v dvoch základných faktoch. V tom, ako vytvorila svoj svet a v tom, ako vytvorila svoje postavy. Zatiaľ čo Erilea je fascinujúci kraj s množstvom problémov, starých legiend a rozprávok a najmä histórie, sú to postavy, ktoré sú základnou ťažnou silou tejto knihy (a možno aj série).
Hlavná hrdinka Celaena je sympatická hlavne preto, že nie je taká tá dokonalá modelka (aj keď márnivá je na to dosť) a rozhodne to nie je niekto, komu by ste dali strážiť svoje deti. Viem, že mnoho čitateľov ju kritizuje preto, že ako nájomná vrahyňa si užíva dotyk prepychových látok a rada sa pekne oblieka. (Čo dosť vypovedá o jej tajomnom pôvode, ale o tom niekedy inokedy.) Zatiaľ čo odporcom dobrého módneho vkusu by to mohlo naozaj prekážať, ja osobne som s Celaenou mala celkom iný problém. A to presne ten istý, aký som mala s postavami zo série Six of Crows (slov. Vrania šestka) a tým ostáva ich vek.
YA literatúra je úžasná v tom, aká je pestrá a akým témam sa venuje, ale ak chcete mať v knihe postavu, ktorá je táto nadupadná nájomná vrahyňa s obrovskou reputáciou, z ktorej prítomnosti by si niektorí menej zdatní vojaci asi od strachu aj cvrkli, neočakávate, že bude mať osemnásť rokov. Z toho rok strávila v baniach, zhruba od ôsmych rokov cvičila (a vyzerá to tak, že predtým žiadny tréning nikdy nepodstúpila), dokončila výcvik a stihla si ešte aj vytvoriť reputáciu.
“I like music," she said slowly, "because when I hear it, I... I lose myself within myself, if that makes any sense. I become empty and full all at once, and I can feel the whole earth roiling around me. When I play. I'm not... for once, I'm not destroying, I'm creating.”
Síce matematika nepatrí k mojim silnejším prednostiam, ale aj ja vidím, že by z toho mohol byť problém. Ale chápem, že ak by Celaena nemala osemnásť, padla by táto séria skôr do sfér literatúry pre dospelých a tá v čase prvého publikovania tejto knihy nebola až taká populárna. Čo len ukazuje, ako veľmi preferencie čitateľov ovplyvňujú to, čo sa nakoniec vydá a čo nie.
Moje výhrady bokom, Celaena ako postava bola úžasná hrdinka hneď z niekoľkých dôvodov. Pretože pôsobila reálne, nakoľko mala veľa nedostatkov, ale aj predností. Mala strach, tápala v nevedomosti a napriek tomu, čo si o sebe myslela, určite nebola neporaziteľná. Rovnako sympatické boli aj ostatné postavy, hoci niektoré z nich slúžili ako krovie. Ale na druhej strane úžasne dopĺňali dianie v knihe.
Samotný dej bol rozčlenený pomerne dobre. V každej kapitole sa niečo dialo, vďaka čomu bola viac-menej zastavená stagnácia vývoja. Hoci je pravda, že v niektorých častiach som si hovorila, či všetky tieto bály, obrady a opisy skutočne potrebujem na to, aby som si čítanie knihy užila. Takže sa v knihe sem-tam objavili aj zbytočnosti. Ale keď zoberiem do úvahy fakt, že táto kniha je autorkina prvotina – nie je to až také tragické.
Navyše napätie v knihe je budované celkom schopne prostredníctvom niekoľkých incidentov, samotných testov súťažiacich a blížiacim sa nebezpečenstvom. Na jednotlivých stranách teda dochádza k nejakej gradácii a dokonca je možné nájsť aj akési vyvrcholenie v závere knihy.
Len škoda niektorých trápnych romantických pletiek. Osobne mi romantická línia v tejto knihe pripadala akási umelá. Lenže na druhej strane, od YA fantasy by som niečo podobné asi mala očakávať. V podstate tam tá romantika bola vlastne len preto, aby tam bola. A aby sa mohla stať akýmsi zdrojom niektorých intríg.
Throne of Glass je prvým dielom série, vďaka ktorému mnohí čitatelia automaticky siahnu po pokračovaní. V knihe je naznačený nielen obrovský svet, ale aj jeho fungovanie, dokonca sú predstavené aj kúsky histórie a zvykov jednotlivých národov. Čo je vždy dobre. Ďalším dobrým prvkom tejto knihy sú samotné postavy, či už ide Celaenu, Doriana alebo Chaola, alebo kohokoľvek iného. Dej je z veľkej časti vystavaný práve na interakciách jednotlivých postáv a už od prvej strany je jasné, že Sarah vie písať dobré dialógy.
Okrem toho vie vytvoriť postavy s istými povahovými vlastnosťami, nebojí sa ich stavať do ťažkých situácií a takisto im dovolí rásť, ale aj padať do bahna. Možno neurobila správne rozhodnutie, keď vek postáv znížila naozaj na minimum, ale vzhľadom na žánrové a vekové zaradenie série, sa to najskôr dá odpustiť. Osobne ma najviac teší to, že táto kniha mala potenciál a autorka ho z veľkej časti využila. Takisto do knihy vložila dostatok náznakov hlavne čo sa týka minulosti niektorých postáv, aby ma držala v napätí.
Takže nakoniec môžem skonštatovať len toľko, že aj s odstupom niekoľkých rokov túto knihu stále považujem za dobrú. Čo je jednoznačne dobré znamenie, nakoľko som ju prvý raz čítala pred šiestimi rokmi a za ten čas som toho načítala naozaj dosť (takže mám s čím porovnávať).



Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára