piatok 31. augusta 2018

Objavenie sveta jašterov | Dračí město

Autor: Petra Machová
Názov: Dračí město
Séria: Dračí město
Diel: prvý
Slovenské alebo české vydanie: Host, 2018 (ČR)
Hodnotenie na GR: 3.83
Lidé bádají hluboko ve vesmíru, a přitom netuší, kdo s nimi sdílí planetu Zemi. Ještěři, potomci Věčného ohně, vědí, jak splynout s davem. Jejich společnost však skomírá na prahu nového tisíciletí. Mezi jednotlivými rasami doutnají staré sváry – jedni se přizpůsobili lidem za cenu vlastní individuality, druzí se skryli hluboko pod zemí, neteční k problémům povrchu. Sevřeni z jedné strany lidmi a z druhé agresivními bestiemi, mají ještěři opravdu namále. Stačila by jediná jiskra a celý jejich známý svět se zhroutí… pak se nelze divit, že někteří vezmou věci do vlastních rukou.
Napínavý příběh vypráví lidská dívka Jana, proti vlastní vůli proměněná v ještěra. Vyděšená novými schopnostmi narazí v lese na chrám Temného draka. Neví, jaké nebezpečí jí hrozí. Jedno je ale jisté: její rozhodnutí ovlivní celou ještěří civilizaci, ačkoliv by to nikdo nečekal.

„Každý není stavěný na pravdu, proto se raději obelháváme, a přitom pomalu umíráme uvnitř.“

Petra Machová je debutujúca česká autorka, ktorá však v písaní nie je úplný nováčik. Hoci je pravda, že kniha Dračí město je jej románovým debutom, okrem toho má na konte hneď niekoľko poviedok, z ktorých niektoré boli uverejnené aj v známych antológiách, medzi nimi napríklad Rozmarná fantastika alebo Posledná Pozemšťanka. Jej román je sviežim závanom na poli domácej fantastiky určenej mladším čitateľom.
V poslednom čase draci zažívajú svoju renesanciu. Zuby na mňa ceria zo všakovakých obálok prevažne zahraničných kníh. Preto ma veľmi potešilo, že mi pazúry ukážu aj v domácej tvorbe. Petra Machová vytvorila naozaj zaujímavý svet, ktorý vlastne existuje v rámci toho nášho. V jeho tajných zákutiach, a niekedy aj v podzemí, sa však ukrývajú pozostatky dračej civilizácie, pričom sa snažia svoju existenciu držať v tajnosti.
Do tohto podivného sveta jašterov, ktorí sa krídlami, chvostmi a pár ďalšími maličkosťami podobajú na drakov, doslova vpadne študentka Jana, ktorú jeden večer napadne pološialený jašter a z nej sa zhodou nešťastných (Alebo snáď šťastných?) náhod stane okrídlená potvorka. Vďaka tomu je prvá polovica knihy zameraná predovšetkým na rôzne vnemy a emócie a hlavne na objavovanie nového. Jane sa totiž podarí za chrániť ďalšieho čerstvo premeneného, mladíka Ondreja, a nakoniec spoja sily, aby prežili.
Určite nemusíte byť génius, aby ste si domysleli, čo v tejto knihe nájdete. Keďže ide o YA fantasy, nájdete tu snáď všetky známe i menej známe YA klišé od hrdinky náhodne vhodenej do nebezpečného sveta existujúceho v rámci toho nášho (no tento svet je normálnym ľuďom skrytý), cez tajomné proroctvá až po nádejnú romantiku. Navyše je prvá polovica kniha zameraná na spoznávanie nového, a preto nie je úplne jasné, akým smerom sa dej uberá.
Iste, je možné nájsť tu nejaké tie zápletky, ale tie sú skôr epizódne a vo väčšine prípadov nevyzerajú, že by mali niečo spoločné s celkovým smerovaním knihy. Hoci svet jašterov mi pripadal fascinujúci, chýbala mi akási rovnováha v tých nových poznatkoch a v tom, čo sa deje. Pričom nie všetky udalosti mi pripadali úplne logické a správanie postáv poznačila naozaj veľká naivita, nakoľko postavám sa vo všetkom (až na niekoľko naozaj ojedinelých prípadov) darilo.
Nie som síce zástanca zbytočného utrpenia, ale som si istá, že by bolo nečakané, ak by napríklad Jana alebo Ondrej neuspeli v skúškach do cechu lovcov a museli sa venovať niečomu inému, napríklad zbieraniu byliniek. To by bolo nečakané a posunulo by to dej na úplne inú úroveň. Okrem toho by v deji bola aj nejaká tá výzva a niektoré scény by určite pôsobili o čosi menej naivne (a predvídateľne).
„Pak jsem si přečetla poslední část příběhu. Legenda pravila, že až se dva dračí světy přiblíží na dosah a předivo realit bude tenké jako blána na křídlech, probudí se Zevran z tisíciletého spánku. Snese se na zem v podobě rudých blesků a černého ohně, který posílí jeho věrné. Nastane Doba temna, Věk krve a strachu.“
Čo sa táka druhej polovice knihy, tam sa celkové naivné vyznanie deja oveľa nezlepšilo, ale jednotlivé zápletky do seba viac zapadali. Stupňovalo sa napätie, prišla ďalšia akcia, objavili sa aj schopne opísané emócie, ktoré ma chytili za srdce. Hoci som teda stále čítala prvotinu, druhá polovica sa mi čítala omnoho lepšie a musím priznať, že ma aj presvedčila, aby som knihu vôbec dočítala.
A bolo to jednoznačne dobré rozhodnutie, pretože potom by som prišla o ďalšie zákutia tohto úžasného sveta, o veľké intrigy, tajné útoky, sprisahania a určite by som premeškala aj odhalenie niekoľkých zaujímavých tajomstiev a zákutí jašterieho sveta. Ak by som túto knihu hodnotila len na základe jej druhej polovice, bola by som nadšená. Vo svetle nie až tak vydarenej prvej polovice som však o čosi skeptickejšia, ale na pokračovanie sa aj tak nesmierne teším.
Dračí město je skôr oddychovejším čítaním, nakoľko so sebou prináša všetky klišé, ktoré si čitatelia spájajú s YA literatúrou. Či už ide o správanie postáv alebo jednotlivé námety spracované v príbehu. Ústrednou dvojicou sú Jana a Ondrej, ktorí boli proti svojej vôli premenení na jašterov a zhodou nešťastných i šťastných náhod sa dostali až do srdca tajného jašterieho sveta ukrytého v tom našom obyčajnom ľudskom. História a legendy tohto sveta boli vymyslené do najmenších detailov, takisto kultúra a dokonca aj odlišná mentalita. Táto časť knihy ma nesmierne bavila a dokazovala mi, že autorka má naozaj živú fantáziu, s ktorou sa nebojí pracovať.
Zážitok z čítania mi kazila slabšia prvá polovica knihy, ktorá miestami pôsobila, akoby ani nikam nesmerovala a jednotlivé zápletky boli epizódne a veľmi rýchlo vyriešené. Plus tu ešte bola akási povinná romantická línia, bez ktorej by sa dej bol pokojne zaobišiel (hoci nepopieram, že ústredný párik mi pripadal sladký a naozaj som im držala palce). Našťastie druhá polovica knihy bola o čosi viac konzistentná, priniesla viac zaujímavých zápletiek, rozvíjali sa v nej aj rôzne úskoky, intrigy, ďalšie národy a aj nečakané zvraty.
Vďaka tomu sa stupňovalo napätie a čítanie ma bavilo oveľa viac. Táto časť knihy je takisto to jediné, čo ma presvedčilo, aby som knihu dočítala a zmenilo moje nazerania na príbeh ako celok. V konečnom dôsledku som teda dostala zaujímavý začiatok série, v ktorom som našla síce dopodrobna premyslený svet, národy a ich históriu, ale o čosi slabší dej. Avšak ako posledné stránky ukázali, v tejto sérii sa skrýva plno potenciálu, ktorý by mohol túto sériu premeniť na naozaj epický zážitok. Záleží len na tom, čo všetko z neho autorka nakoniec využije.


2 komentáre:

  1. Osobně jsem tedy hodnotila o dost příkřeji, nesedl mi styl psaní autorky a především hlavní hrdinka :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Aby som bola úprimná, ani mne sa hlavná hrdinka nepáčila a dosť mi liezla na nervy, ale ak môžem, snažím sa nehodnotiť knihu na základe toho, či sa mi niektorá postava páčila/nepáčila. :)
      (A v prípade tejto knihy som brala do úvahy aj fakt, že je to prvotina.)

      Odstrániť