pondelok 31. decembra 2018

Top knihy roku 2018

Rok sa už blíži ku koncu a pred začiatkom toho nového je čas pospomínať si na knihy, ktoré som tento rok čítala a ktoré na mňa nejakým spôsobom zapôsobili. A aby som bola vlastná minuloročnej náhode, aj tento rok vám v článku s banerom Top 10 priblížim 13 kníh...



Najlepšie pokračovanie
Neal Shusterman – Thunderhead
Prvý diel tejto trilógie ešte len nedávno vyšiel v slovenskom preklade, avšak ja som okrem Kosca tento rok stihla prečítať aj pokračovanie. Hoci je pravda, že celá táto séria bude nadpriemerne dobrá a zanechá po sebe naozaj silnú stopu, bolo to práve druhé pokračovanie, ktoré ma oslovilo. Bolo akýmsi spôsobom hlbšie, možno temnejšie a z niektorých zvratov sa mi vyslovene točila hlava. A to ani nehovorím o tom, že pri čítaní záverečných kapitol som ani nedýchala. Skrátka, ak ste do tejto série ešte nenakukli, naozaj o veľa prichádzate.

Katherine Arden – The Girl in the Tower
Nie je tomu tak dávno, čo v českom preklade, a s dosť hrozivou obálkou, vyšiel prvý diel tejto série. Ten sa umiestnil v minuloročnom zozname ako najväčšie prekvapenie. Preto som sa ani nečudovala, že sa mi páčilo aj pokračovanie. Katherine Arden je autorka, ktorá jednoducho vie – pozná históriu, reálie, mytológiu a čo viac, dokáže geniálnym spôsobom vystihnúť atmosféru, aby som si na každej stránke pripadala ako na turistickom zájazde v snehom zapadanom Rusku. Nielen mentalita národa, ale aj všetko ostatné bolo vynikajúco opísané a ja som si užívala každú stránku. Neviem sa dočkať posledného dielu. Nepochybujem o tom, že vám o knihe The Winter of the Witch, záverečnému dielu tejto fenomenálnej trilógie, budem písať v budúcom zozname najlepších kníh.

Najfeministickejšia kniha
Natalie C. Parker – Seafire
Kniha, ktorá je o dievčatách pirátoch a knižný svet vyslovene presvišťala ako hurikán. Iste, viem si predstaviť aj viac feministickejšiu knihu, ale táto bola taká menej zjavná a nevtieravá. Posádka niekoľkých desiatok dievčat, ktoré brázdia nebezpečné vody a snažia sa splniť svoju misiu. Viac ako nejaká „girl power“ ma však bavilo to, že v tejto knihe bola naozaj vynikajúcim spôsobom spracovaná tematika dievčenského priateľstva. Až kým som neprečítala túto knihu, neuvedomila som si, že mi vlastne chýba také zdravé klasické priateľstvo, ktoré by nebolo poznačené intrigami alebo žiarlivosťou. A áno, túto knihu som milovala aj napriek tomu, že tu nebolo toľko lesbičiek, ako by si priali politickou korektnosťou posadnutí Američania.

Najmetaforickejšia kniha
Guillermo del Toro & Daniel Kraus – Tvář vody
Tí, ktorí ste túto knihu čítali, si najskôr pomyslíte: „Čo? Veď v tejto knihe nebolo absolútne nič metaforické. Len jeden rybí chlapík!“ A áno, najskôr to bude pravda, ale aj napriek tomu som v tejto knihe našla veľa metaforického. Aby som však uviedla ešte niečo na pravú mieru – táto kniha je úplne o niečom inom ako film aj napriek tomu, že táto kniha je vlastne novelizáciou filmu. Táto kniha je hlbšia, podrobnejšia a hlavne vrhá nové svetlo na správanie jednotlivých postáv. A kde je ukrytá tá metafora? Možno tam či onam, avšak ja v tom vidím pomyselný boj človeka proti prírode s tým, že príroda v tomto nevyrovnanom boji predsa len môže niekedy vyhrať. Ak toto nie je metafora, tak som v rámci Teórie literatúry asi čítala nesprávnu literatúru.

Najemotívnejšia kniha
Ashley Woodfolk – The Bauty That Remains
Zatiaľ nenápadná kniha, no na mňa zapôsobila od prvej strany. Rozpráva totiž tri odlišné príbehy, avšak postavy spája niečo iné okrem toho, že žijú zhruba v tej istej oblasti a navzájom sa do určitej miery poznajú – totiž každý z nich v nedávnej dobe o niekoho prišiel a teraz sa snaží vyrovnať so stratou tohto dôležitého človeka. Na základe tohto opisu je jasné, ako je možné, že ma táto kniha dojímala a rozplakávala na úplne každej strane. Iste, jej záver mohol byť o niečo lepší, ale to nemení fakt, že na mňa neskutočným spôsobom zapôsobila. Len jedna rada, ak sa knihu ešte len chystáte čítať – radšej ju nečítajte na verejnosti alebo kdekoľvek, kde by vás niekto mohol vidieť.

Najväčšie prekvapenie
Kristen Ciccarelli – The Last Namsara
Táto nenápadná kniha sa ku mne dostala náhodou. Milujem drakov a vlastne preto som sa ju rozhodla nakoniec prečítať. A bol som ňou totálne očarená od prvej strany až po poslednú. Tematika drakov je vo fantasy literatúre (a nielen v tej) nesmierne obľúbená a kdekto o týchto okrídlených príšerkách všeličo napísal. Draci v tejto sérii ma nesmierne bavia a tiež ma bavil autorkin štýl a spôsob, akým mi príbeh rozprávala. Dokázala ma úplne pohltiť a nepustiť ani v momentoch, keď som už naozaj zaspávala. Podobne silných debutov nie je tak veľa, a preto si myslím, že by sa o nich malo viac hovoriť.

Najreálnejšia kniha
Tamara Ireland Stone – Every Last Word
Tematika mentálneho zdravia je stále obľúbená, ale ani ja som nenarazila na knihu ako je táto. Je o dievčine, ktorá trpí OCD. Poviete si, že to nie je až také výnimočné, veď vlastne takou miernou formou tohto ochorenia trpíme my všetci. Ale v prípade tejto knihy je táto diagnóza predsa len o niečo iná – namiesto toho, aby bola hlavná hrdinka posadnutá usporiadaním svetrov v skrini alebo číslami, tak ona všetko prežíva vo svojej hlave. A to, čo sa v nej odohráva, bolo niekedy až desivé a nesmierne reálne. Autorka priznala, že sa nechala inšpirovať skutočným príbehom niekoho vo svojom okolí, ale aj keby tomu tak nebolo, spracovanie danej témy bolo stále vynikajúce.

Najdesivejšie reálna kniha
Will Hill – After the Fire
Ďalšia veľmi realistická kniha, ale táto bola okrem toho aj poriadne desivá a niekedy ma až znechucovala. Pýtate sa prečo? Pretože táto kniha je výpoveďou dievčaťa, ktoré prežilo väčšiu časť života uprostred sfanatizovanej sekty. Opisovala mi, aké to je žiť v područí skupinky ľudí, ktorým „vládne“ muž dostatočne charizmatický na to, aby dokázal všetkých vo svojom okolí zmagoriť. Z čítania mi miestami bolo až zle a hoci táto kniha bola výplodom autorovej fantázie, skladám mu klobúk za to, ako veľmi realisticky to všetko spracoval a ako dokonale dokázal preniknúť do mysle nielen toho charizmatického vodcu, ale aj toho očareného nasledovateľa.

Najpoetickejšia kniha
Emily X. R. Pan – The Astonishing Color of After
Vo všeobecnosti platí, že knihy magického realizmu sú veľmi poetické a skôr ako na skutočný dej sa v nich kladie dôraz hlavne na opísanie nejakého vnemu. Výnimkou nie je ani táto kniha, ktorá bola sčasti o tom, ako sa vyrovnávať so stratou milovanej osoby a sčasti bola úplne magická a opisovala niečo, čo mohla byť skutočnosť, ale takisto to mohla byť len fantázia hlavnej hrdinky. Jednotlivé opisy boli nádherné a kniha je aj veľmi metaforická, až tak veľmi, že sa táto kniha takmer prepracovala aj do kategórie najmetaforickejšia kniha, ale napokon som si povedala, že táto čarovná kniha je predovšetkým lyrická a nič sa v nej síce nedeje, ale je prekrásne napísaná a vďaka tomu získava zaujímavú hĺbku.

Najnepravdepodobnejší spojenci
Adrienne Young – Sky in the Deep
Vikingovia sú obľúbení a od čias úspechu rovnomenného seriálu sú ešte obľúbenejší. Preto som sa nečudovala, že o nich veľa autorov píše. Na túto knihu som narazila náhodou a prečítala ju pri prvej možnej príležitosti. Bola napísaná krásne, aj akčne, aj úvahovo a hlavne v zmysle tvrdenia, že nepriateľ môjho nepriateľa je vlastne môj priateľ. Takže som vlastne čítala o tom, ako sa z celoživotných nepriateľov museli stať neochotní spojenci a vďaka tomu sa do knihy prepracovalo krásne napätie. Vďaka tomu ma čítanie skrátka bavilo. Viem, že tento námet nepriateľov, z ktorých sa stali spojenci, je obľúbený a často frekventovaný, avšak nie každému sa podarí ho dobre spracovať. Autorke tejto knihy sa to však podarilo naozaj dobre.

Najsilnejší hrdina
C. G. Drews – A Thousand Perfect Notes
Kto túto knihu čítal, asi by na začiatku toho všetkého Becka neoznačil za veľmi silnú postavu. Skôr za zbabelca-trpiteľa, ktorý všetko znášal, pretože nemal dostatok odhodlania niečo na tom zmeniť. A v tom je táto kniha absolútne nádherná – teda, okrem iného. Na pomerne malom rozsahu mi autorka dokázala ukázať prerod jedinej postavy zo zneužívaného a týraného chlapca na silného dospelého schopného povedať nie. Okrem toho sa však autorka venovala aj tematike hudby a ako hudobníčka vedela dokonale vystihnúť tú posadnutosť, ktorej niekedy najlepší hudobníci prepadajú. Skrátka, táto kniha za pozornosť stojí a ak ste ju ešte nečítali, o veľa prichádzate.

Najlepšie využitie potenciálu
Anna-Marie McLemore – Blanca & Roja
Retellingy. Už som o nich písala. Tu i tam ich pripomínam a stále tvrdím, že námet Krásky a Zvieraťa nikdy nebude úplne vyčerpaný. Ale táto autorka si zobrala „do parády“ iné námety. Konkrétne Labutie jazero (áno, ten balet, na ktorého motívy bola napísaná kreslená rozprávka Labutia princezná) a rozprávku od Grimmovcov Snehuľka a Ruženka (alebo Snow-White and Rose-Red, ak chcete) a tieto dva príbehy sa vynikajúco dopĺňajú aj vďaka tomu, že kniha patrí do žánru magického realizmu. Poviete si, že je to poriadny guláš, ale autorke sa podarilo, aby všetky prvky fungovali, aby inšpirácia predlohami bola síce zjavná, ale nie otravná a aby vďaka tomu všetkému vznikol zaujímavý príbeh s istou dávkou poetickosti i metaforickosti. Ak by všetky knihy takýmto spôsobom využívali vlastný potenciál, bol by zo mňa šťastný a najmä spokojný čitateľ.

Najlepšie spracovanie témy
Benjamin Alire Sáenz – Last Night I Sang to the Monster
Tohto autora asi poznáte ako spisovateľa, ktorý stvoril Ariho a Danteho. No napriek predpokladu niektorých, tá kniha nebola autorovým debutom. Okrem toho má na konte aj iné knihy a táto k nim tiež patrí. Ide vlastne o akúsi výpoveď chalana, ktorý sa ocitol na protialkoholickom liečení. Rozprávanie je nelineárne a viac ako čokoľvek iné pripomína zmätený denník strateného človeka. A ním vlastne aj hlavný hrdina je. Táto kniha je veľmi surová, emotívna a občas možno až šokujúca, no vynikajúcim spôsobom spracováva tému závislostí a hlavne následného boja s nimi. Táto kniha mi poskytla všetko, čo by som mohla čakať, že precítim pri čítaní príbehu zúfalého človeka, ktorý bojuje so svojou závislosťou.


Aké sú vaše top knihy tohto roka?


2 komentáre:

  1. Skvěle napsaný článek! Mám teď hromdu nových tipů na knihy, které bych si samozřejmě nejradši všechny přečetla najednou :D Jinak za mě jsou top knihy roku 2018 určitě Naslouchač (a jeho pokračování Faja) od Petry Stehlíkové, Krutý princ, (Ne)obyčejný kluk, Piku nikku, About to Leave, Griša,... no, mám jich dost :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujme za pochvalu. :)
      Ja sa tiež vždy inšpirujem u iných blogerov pri čítaní podobných článkov a potom mám kilometrový zoznam kníh, ktoré by som chcela čítať a nemám na to čas. A súhlasím, Naslouchač aj Faja sú absolútne úžasné knihy, ktoré milujem a všetkým o nich rozprávam a asi už ich tým otravujem, tak som sa rozhodla v článku písať pre zmenu o niečom inom. :D
      A ďakujem aj za tie tipy, idem si tie knihy nájsť. Teda, až na Grišu a Krutého princa, to som už čítala.

      Odstrániť