streda 17. apríla 2019

Predstavenie všetkých hráčov | Nájdi odpoveď

Autor: Patrick Ness
Názov: Nájdi odpoveď (angl. The Ask and the Answer)
Séria: Nespútaný chaos (angl. Chaos Walking)
Diel: druhý
Špecifikácia: YA dystopická sci-fi o zverstvách vojny a sile ľudskosti
Slovenské alebo české vydanie: Slovart, 2019 (SR + ČR); Jota, 2011 (ČR)
Hodnotenie na GR: 4.21


„Sme tým, pre čo sa rozhodneme.“


Patrick Ness je autor, ktorý rád experimentuje so žánrami a búra hranice medzi nimi. Okrem toho píše pre mládež a hlavne knihy, o ktorých hovorí, že ich on sám chcel čítať v čase, keď vyrastal. Jeho knihy majú teda podobné znaky, avšak vždy je náročné odhadnúť, čo od nich presne máte očakávať. Iné to nie je ani v prípade druhého pokračovania série Nespútaný chaos.
Todd a Viola nezačali svoje putovanie práve najslávnejšie, ale možno aj preto sa nakoniec veľmi zblížili. Naučili sa jeden druhému veriť a spoliehať sa na seba navzájom. Hlavne sa naučili veriť, že ten druhý ich vždy môže zachrániť. Dokonca aj v situáciách, keď sa nemôžu vidieť a musia len veriť, že ten druhý je naozaj nažive. Ale ich príbeh ešte neskončil, vlastne je ešte len na začiatku. V ich svete ale zúri vojna a tá ľudí neodvratne mení. Todd a Viola si to majú vyskúšať na vlastnej koži.
V tejto sérii bola od samého začiatku istá brutalita a krutosť. Hlavne preto, že autor si nekladie servítky pred ústa a dokáže byť rovnakou mierou brutálny, ako vie byť súcitný a citlivý. Avšak samotné prostredie, v ktorom sa dej odohráva, vlastne predurčuje, že toto bude skôr ten pochmúrnejší príbeh.
Nová planéta mala pre ľudí predstavovať vykúpenie a možnosť začať od znova, miesto toho ľudia opäť pochodovali do vojny. Niektorí aj dlhé roky po jej skončení veria, že stále trvá a pripravujú sa na posledný úder. A to je podstatou nielen tejto trilógie, ale špeciálne tejto druhej knihy – zobraziť dopad vojny na obyvateľov. Práve preto je kniha taká krutá a niekedy som si priala, aby som niektoré scény jednoducho preskočila.
Pritom nie vždy to boli krvavé bojové scény. Niekedy mi skrátka autor len ukazoval, ako vojna dokáže v ľuďoch niečo prebudiť a len ojedinele je to niečo dobré. V skutočnosti mi len ukazoval, akých zverstiev sú ľudia schopní, hlavne ak to môžu obhajovať slovami „však je vojna“. Z niektorých sa mi až dvíhal žalúdok a o to reálnejšie celý tento príbeh pôsobil.
„Ak niekedy zažiješ vojnu,“ nezdvíha zrak z podložky na písanie, „pochopíš, že vojna iba ničí. Vojne nikto neujde. Nikto. Ani tí, čo prežili. Prijmeš veci, čo y ťa hocikedy inokedy znechucovali, pretože život načas stratil všetok zmysel.“

„Vojna v mužoch prebúdza monštrá,“ zacitujem Bena z tej noci na tom divnom mieste, kde Nový svet pochováva mŕtvych.
„Aj v ženách,“ dodá majsterka.
Preto ma neprekvapuje, že Todd aj Viola sa museli tak rapídne zmeniť. Doslova museli vyrásť zo dňa na deň a prijať všetku túto brutalitu ako súčasť svojho každodenného života. Napriek tomu v nich ale prežívala istá naivita, ktorá ako jediná vypovedala o tom, akí sú v skutočnosti obaja mladučkí.
Dej ubiehal až prekvapivo rýchlo, pritom kapitoly neboli vždy extrémne akčné a zo začiatku vyzerali skôr ako exkurzy do hláv hlavných hrdinov. Ale na základe toho, čoho boli Viola a Todd svedkom, kniha získala niekedy až krutú údernosť. Na druhej strane ale bolo pomerne jednoduché predvídať, čo sa stane, ale vďaka niekedy až prekvapivým myšlienkam mi to vlastne ani neprekážalo.
Keďže som si nelámala hlavu nad tým, čo sa stane na ďalšej strane, mohla som viac oceniť témy, ktorým sa autor venoval. Všetky tie myšlienky, ktoré do tohto príbehu vložil, všetky emócie, každý jeden prežitok – to všetko posúva túto knihu do kategórie nielen čítania s posolstvom, ale až neskutočne reálneho zážitku, z ktorého sa mi občas až zdvíhal žalúdok, taký bol krutý.
Nájdi odpoveď je oproti prechádzajúcej knihe Počúvaj nôž menej akčným príbehom, ale napriek tomu nemôžem tvrdiť, že by sa tam nič nedialo. Pretože vďaka tomu trošku pomalšiemu plynutiu sa do popredia mohli dostať úplne iné témy. Zámerom tejto knihy nebolo totiž predviesť útek o život alebo kruté boje, hoci aj k tým nakoniec dôjde, ale vo svojej podstate mi autor chcel ukázať niečo úplne iné, a to zverstvá vojny.
Všetko som sledovala prostredníctvom Todda aj Violy a mala som možnosť vidieť, ako ich všetko ovplyvnilo a ako veľmi sa zmenili, hoci v niektorých momentoch sa prejavovali až prekvapivo naivne a až vtedy som si uvedomovala, akí sú obaja mladučkí. O to údernejšie potom pôsobilo to, čo mi opisovali.
To, že vojna v ľuďoch prebúdza to najhoršie, je už pomerne smutne známa vec, ale predsa ma autorove opisy úplne dostávali, z niektorých som bola vyslovene znechutená, z iných len prekvapená. Možno aj preto, že mi to skrátka ukazoval bez zbytočného filozofovania a sem-tam do toho zamiešal aj úplne nečakané prejavy ľudskosti, ktoré vždy zapôsobili rovnako efektívne ako facka. Táto kniha teda možno nie je akčná a nie je plná prekvapení, ale je úderná a až brutálna vo svojom posolstve. Od Nessa sa to ale dalo očakávať.


Za poskytnutie knihy na recenziu
veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Slovart.
Knihu si môžete kúpiť TU.


oficiálna anotácia:
Druhý diel dystopickej trilógie od Patricka Nessa, ktorá čoskoro zavíta aj na plátna kín.
Todd a Viola dorazili na koniec svojej cesty, no v Kolíske na nich nečakala úľava ani nádej. Namiesto toho tu narazili na svojho úhlavného nepriateľa, starostu Prentissa. Každý z nich je prinútený žiť iný život: Todd putuje do väzenia a zranená Viola do liečebne.
Viola sa onedlho ocitne uprostred nemilosrdnej organizácie zvanej Odpoveď, zatiaľ čo Todda, ktorého donútia stať sa súčasťou starostovho nového utláčateľského režimu, čakajú nemožné rozhodnutia. Obaja sa snažia zlúčiť svoje pochybné činy s tým, čomu v hĺbke duše veria. Dokáže ich viera v toho druhého prežiť napriek chaosu, nebezpečenstvu, nedôvere a zrade?

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára