streda 12. júna 2019

O sláve a strachu | Je to absolútne fenomenálne

Autor: Hank Green
Názov: Je to absolútne fenomenálne (angl. An Absolutely Remarkable Thing)
Séria: Je to absolútne fenomenálne (angl. An Absolutely Remarkable Thing)
Diel: prvý
Špecifikácia: spoločenský román šmrncnutý sci-fi o nástrahách slávy a o strachu z neznámeho
Slovenské alebo české vydanie: Lindeni, SR (2019)
Hodnotenie na GR: 4.06


„Tvárou v tvár niečomu, čo nechápete, je strach tá najprirodzenejšia, no najmenej zaujímavá reakcia.“


Keď Hank Green pred rokmi spolu s bratom Johnom zakladal svoj prvý kanál na YouTube, považoval to za hlúpu myšlienku. O niekoľko rokov neskôr to pravdepodobne považuje za najlepšie rozhodnutie v živote, nakoľko aj vďaka tomu odviedol skutočne veľa práce, založil niekoľko online komunít a takisto YTB kanálov, vďaka ktorým sa k deckám dostávajú edukatívne videá. Bolo teda len otázkou času, kým sa, podobne ako jeho starší brat John, rozhodne pre spisovateľskú kariéru. Román Je to absolútne fenomenálne je jeho knižným debutom.
Predstavte si tú situáciu – skončili ste vysokú a práve pracujete vo svojom úplne prvom a totálne príšernom zamestnaní, ktoré však potrebujete, aby ste splatili študentské pôžičky a navyše hoci je to strašná práca, aspoň pracujete v obore. Pracujete dlho do noci a keď chcete odísť, musíte sa vrátiť späť do práce po náhradnú dopravnú kartu. A zrazu narazíte na úplne divnú sochu transformerského samuraja a rozhodnete sa o tom natočiť video. O tretej ráno. No a vďaka tomu sa z vás stane hviezda. Nuž a takto začína príbeh April.
April nie je len hlavnou postavou tohto príbehu, je to zároveň aj rozprávač a navyše je to práve ten typ človeka, ktorého striedavo ľutujete a následne nenávidíte. Absolútne sa nedokáže poučiť zo svojich chýb a dokonca ich neustále opakuje. Dokonca niekoľkokrát. Navyše je ako rozprávač totálne nespoľahlivá, nakoľko zámerne zavádza čitateľa a odpútava jeho pozornosť k nie až takým dôležitým maličkostiam.
Skrátka, s April je to náročné a hoci som sa občas pristihla pri tom, že mi nesmierne lezie na nervy a inokedy som jej mala chuť dať do postele minimálne dikobraza, nedokázala som prestať čítať. Pretože staršia April, ktorá rozprávala príbeh mladšej April, ma neustále lákala na nadchádzajúce udalosti. Navyše to bolo celé napísané takmer až denníkovým štýlom, čiže April preskakovala z udalosti na udalosť a pohľad do jej hlavy bol niekedy zaujímavý.
Navyše oveľa viac ma zaujímali všetky tie ostatné témy, ktorým sa priamo venovala April, alebo sa nimi zaoberali iné postavy. Najskôr to boli samotné sociálne siete a to, ako dokážu ovládnuť život. Táto ich trochu temnejšia stránka sa však prejavovala rovnako pomaly a nenápadne ako to býva v skutočnom živote, o to väčšie posolstvo v sebe táto téma niesla. Hoci si myslím, že celé šialenstvo okolo statusov, fotiek a videí bolo len druhotné.
„V priebehu uplynulých pár mesiacov som narazila na množstvo strašných ľudí, ale stretla som oveľa viac takých, ktorí sú úžasní, hĺbaví, štedrí a milí. Úprimne verím, že takí naozaj sú. A ak nás Carlovia skúšajú, tak záverečná skúška je tá najťažšia. Ak dávate pozor, dáva zmysel len jeden príbeh, a to je ten, v ktorom ľudstvo od čias, keď sme prevzali vládu nad touto planétou, najviac spolupracuje. Hej, každú chvíľu niečo pokašleme, hej, spravili sme pár gigantických krokov vzad, ale len sa na nás pozrite! Teraz sme jeden druh – a sme ním oveľa viac ako kedykoľvek predtým.“
Táto kniha je totiž mnohovrstvová a autor sa v nej venuje naozaj všakovakým témam a morálnym otázkam. Dosť intenzívne skúma najmä ľudskú prirodzenosť, ich strach a obavy a najmä schopnosť reagovať na čokoľvek neznáme nepriateľsky. Lenže na druhej strane sa snaží hovoriť aj o ľudskej schopnosti súcitu, porozumenia a súdržnosti, ktorá sa ukáže vždy v tých najkrízovejších situáciách. V tomto smere je teda táto kniha príbehom s posolstvom.
Našťastie bol dej pomerne jednoduchý, takže ma nerušil v premýšľaní. Ono je to celé vlastne postavené na tom, že April nájde Carla, April píše a hovorí o Carlovi, celý svet je hore nohami, April je závislá na pozornosti, potom je tak trochu dlho nič a nakoniec konečne príde to, na čo sa kniha celý čas chystala. Napriek tomu, alebo by som mala asi hovoriť vďaka tomu, vo mne kniha zanechala veľa dojmov, získala si ma a nútila ma zamýšľať sa nad zaujímavými myšlienkami.
Je to absolútne fenomenálne je vo svojej podstate úplne obyčajným príbehom, ktorému autor dodal unikátnosť hlavne spracovaním. April, hlavná hrdinka a zároveň jediná rozprávačka, je viac ako len trochu nespoľahlivá a niekedy čitateľa zámerne zavádza. Navyše je to ten typ osoby, ktorú striedavo ľutujete a zároveň nenávidíte. Napriek tomu bolo zaujímavé sledovať príbeh jej očami. Vďaka nej totiž autor do príbehu vložil hneď niekoľko zaujímavých tém.
Ono totiž téma Carlov a hľadania odpovedí na otázky o ich pôvode a význame je skôr ako kulisa celej knihy. Preto som pri čítaní mala neustále pocit, akoby som v rukách držala knihu od Patricka Nessa, nakoľko aj Hank Green mal tendenciu spájať niekoľko žánrov a tiež mal pocit, že by ma mal vedome zavádzať, ale takisto ma nútil premýšľať a potom tu boli tie nekonečné metafory... Skrátka, nessovka ako vyšitá. Dej teda nebol najdôležitejší, oveľa väčšiu úlohu tu zohrávali práve tie časti, v ktorých som sa mala zamyslieť, najmä nad správaním ľudí a nad ich reakciami na rôzne situácie, hlavne nad ich strachom a k čomu všetkému ich dokáže dohnať.
Vďaka tomu bola kniha skôr pomalšia, po dejovej stránke občas chudobnejšia a niekde v polovici som mala hrozný pocit, akoby všetko jednoducho zastalo. Našťastie mi príbeh rozprávala April a robila to dosť zaujímavým spôsobom, takže ma dokázala presvedčiť, aby som v čítaní pokračovala. A urobila som dobre, pretože táto kniha bola fakt výborná. Dala mi mnoho námetov na premýšľanie a oveľa viac vo mne zanechala.

Za poskytnutie knihy na recenziu
veľmi pekne ďakujem spoločnosti Albatros Media.
Knihu si môžete kúpiť TU.


oficiálna anotácia:
April Mayová je typická dvadsiatnička. Vyštudovala umelecký smer, žije v malom byte v New Yorku a pracuje v startupe. Jednoducho, žije si splnený sen takmer všetkých čerstvých dospelákov. Keď sa raz o tretej ráno vracia domov z práce, na ulici narazí na podivnú sochu, o ktorej natočí youtube video.
Z April sa z večera do rána stane celebrita. Jej video je okamžite virálne a zarába desaťtisíce dolárov. Na svete sa totiž zjavilo 64 presne takých istých sôch. April by však nerada, aby jej hviezda zhasla do konca týždňa, a tak sa všemožne snaží osloviť svojich nových priaznivcov a budovať ďalej svoju značku. To všetko na pozadí pátrania, kto alebo čo vlastne tie neznáme sochy sú. Prečo sem prišli a o čo im ide.

2 komentáre:

  1. Chci si to přečíst už jen z toho důvodu, že to je brácha Johna Greena :D Vypadá to zajímavě, sice to je o něčem úplně jiném, než jsem myslela, ale snad to bude bavit i mě :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som napríklad od Johna Greena nič nečítala, lebo ma nezaujali ani anotácie jeho kníh. :D Táto knihe je rozhodne zaujímavá a úplne iná, než sa na prvý pohľad zdá. Ale daj jej šancu, možno ťa prekvapí. :)

      Odstrániť