nedeľa 7. júla 2019

Minirecenzie #2: 2x romány z vydavateľstva Lindeni

Vydavateľstvo Lindeni má vo svojom edičnom pláne knihy určené dospelému čitateľovi. Zhodou okolností sa mi v nedávnom období do rúk dostali hneď dve ich knihy, obe vskutku pozoruhodné romány možné označiť za spoločenské. V oboch prípadoch dokonca ide o debuty, no okrem toho sú tieto knihy obe veľmi odlišné – no nemenej zaujímavé.

Denis Thériault – Chlapec, ktorý patril moru
Kľúčové slová: Priateľstvo. Sny. Vzdialené fantázie.
V anotácii som sa dočítala, že táto kniha je poetickým príbehom o dvoch chlapcoch, ktorých náhodne spojí tragédia. A je to pravda. Táto kniha je poetická, nakoľko je nesmierne nádherne napísaná a nemenej umne preložená, vďaka čomu bolo jej čítanie neuveriteľným zážitkom. Vďaka jednotlivým slovám a hlavne tomu, akým spôsobom boli vyskladané do viet, som sa cítila akoby som plávala. Skrátka som sa nechala unášať prúdom autorových myšlienok a žasla som nielen nad ich hĺbkou a krásou, ale aj zvláštnu úsečnou trefnosťou. Vďaka tomu občas samotný dej trochu upadal do zabudnutia a z knihy sa stával zážitok niekde na pomedzí reality a sna.
Sledovala som príbeh dvoch chlapcov, ktorých priateľstvo sa zrodilo akoby náhodu a bolo výsledkom vypätej situácie, aby vzápätí obaja zistili, že ich spája viac, ako si pôvodne mysleli. Obaja totiž svojim spôsobom hľadali svoju matku a odpovede nachádzali v čarovnom vysnívanom podmorskom svete, kam obaja utekali. Na prvý pohľad sa môže zdať, že je to veľmi jednoduchý príbeh, a svojim spôsobom aj je, avšak jeho hĺbka ma miestami až prekvapovala. Krásny príbeh nielen o priateľstve, ale aj o sile predstavy a ťažkých rozhodnutiach, ktoré sa nevyhýbajú nikomu – ani dvom malým chlapcom.

Elizabeth Macneal – Továreň na bábiky
Kľúčové slová: Hlad po úspechu. Šialenstvo. Posadnutosť.
O tejto knihe som si pôvodne myslela, že ma v nej čaká nenáročné čítanie o maľovaní, nepriazni osudu a možno zakázanej alebo inak nepohodlnej láske. Nemohla som sa viac mýliť. Predovšetkým je táto kniha oveľa komplexnejšia a náročnejšia, než sa na prvý pohľad zdá. Naraz mi ju totiž rozpovedalo hneď niekoľko postáv, ktoré však mali spoločné jedno – túžbu vymaniť sa z okov svojho každodenného života, aby si tak mohli splniť svoje najtajnejšie sny. Okrem toho však títo hrdinovia boli úplne odlišní, no napriek tomu si navzájom ovplyvňovali životy. Autorke sa navyše darilo nielen vytvoriť rôznorodé postavy, ale ich rozprávaniu prispôsobiť aj atmosféru, ktorá sa neustále menila.
Možno aj vďaka tomu bol dej zo začiatku o čosi pomalší a trvalo pomerne dlho, kým sa skutočne rozbehol. No tento drobný nedostatok úžasne vyvažoval autorkin rozprávačský talent. Nešlo len o vytvorenie atmosféry, ale aj pocit reálnosti, ktorý ma ani na chvíľočku neopúšťal. Ten sa ukrýval v opisoch, keď sa autorka dokázala venovať aj tým menej pekným maličkostiam, ktoré skôr znechucujú, ale aj v tom, ako do príbehu neustále vkladala mnohé obrazy šialenstva. Nielen toho tvorivého vlastného skôr maliarom a umelcom, ale aj toho nebezpečného, ktoré je také podobné posadnutosti.
Tieto motívy pritom splietala ako krásnu i mrazivú mozaiku, vďaka ktorej sa z pôvodného historicky ladeného spoločenského románu dostala až k psychologickému trileru. To všetko prispelo k fascinujúcej gradácii, kde som dostala emócie, nebezpečenstvo a vďaka ktorej som ku koncu aj zabúdala dýchať. Vskutku pozoruhodná, nádherná, ale i mrazivá kniha. Pritom občas pre mňa bolo až neuveriteľné, že takáto famózna kniha je vlastne autorkina prvotina. Nesmierne sa teším na jej ďalšiu tvorbu a som si istá, že bude minimálne rovnako kvalitná.

Za poskytnutie kníh na recenziu
veľmi pekne ďakujem spoločnosti Albatros Media.
Knihy si môžete kúpiť TU a TU.