streda 24. júla 2019

Minirecenzie #3: 4x YA fantasy + sci-fi

Už druhý raz tento mesiac sa hlásim s minirecenziami. Tieto mám rozpracované už dlhšie, ale nakoniec som sa rozhodla nečakať a uverejniť tieto krátke recenzie v tejto podobe. Veď inokedy vám zase napíšem o iných knihách – okrem toho v posledných mesiacoch vyšlo niekoľko naozaj výborných kníh, o ktorých by sa určite malo viac hovoriť.

Jess Rothenberg – The Kingdom
Kľúčové slová: Umelá inteligencia. Androidi. Vyšetrovanie vraždy.
V presne neurčenej budúcnosti ľudstvo dosiahlo vysokú úroveň – dokáže vyrobiť fungujúcich androidov s vlastným vedomím. Čo je určite výhoda, nakoľko vo svojej honbe za bohatstvom ľudia zničili takmer všetky druhy zvierat a tie teraz ich potomkovia môžu vidieť len vo forme androidov v čomsi podobnom dovolenkovým rezortom. Súčasťou tohto rezortu je aj sedem ľudských androidov označovaných ako princezné, ktoré majú zabávať návštevníkov a vždy sa dokonale správať. Jedným z nich je aj Ana, ktorá príbeh rozpráva, avšak v dvoch samostatných dejových líniách. Jedna opisuje minulosť a tá druhá súčasnosť.
Bolo zábavné sledovať tento príbeh, nakoľko Ana ako android bola naprogramovaná, aby cítila emócie, ale tak sa zdá, že prežíva dokonca aj emócie, pre ktoré ju nenaprogramovali. Nesmierne sa mi páčilo, že hoci na prvý pohľad vyzerala táto kniha sladko ako rozprávka, v skutočnosti bola poriadne temná a androidi vystupovali skôr v úlohe väzňov, pričom nie vždy si to uvedomovali. Najúdernejšie však pre mňa bolo posolstvo, ktoré mi prezradila samotná Ana – že na to, aby sa stala človekom, sa len musela naučiť klamať. Čo je veľmi smutné, no pravdivé. Táto jej nová ľudská vlastnosť najviac vynikla práve pri vyšetrovaní vraždy, z ktorej bola Ana podozrivá. Pričom dozvedieť sa pravdu bolo náročné, nakoľko Ana ako rozprávač ma v niektorých momentoch schválne zavádzala.
(Niektorí čitatelia túto knihu tiež pripodobňujú k seriálu Westworld, ale keďže som ho nevidela, netuším, ako presne sa trafili.)

Nadine Brandes - Romanov
Kľúčové slová: Boľševici. Posledná Romanovová. Mágia.
Anastasia Romanovová, posledná princezná z rodu Romanovovcov, fascinuje ľudí už niekoľko desiatok rokov. Preto som bola zvedavá na knihu, v ktorej sa autorka rozhodla mapovať posledných niekoľko dní tejto rodiny pred hroznou a krvavou popravou, pričom ako anotácia sľubovala, možno niektorých členov rodiny čakal iný osud.
Autorku obdivujem za to, že sa jej podarilo získať naozaj veľmi podrobné informácie, dokonca sa všetky udalosti odohrávali v prítomnosti tých istých ľudí a v tom istom prostredí. Prostredníctvom týchto scén sa snažila stvoriť Boľševika, ktorý by začal pochybovať o propagande, ktorú šírili o Romanovovcoch, a prestáva ich nenávidieť a začína ich vnímať ako ľudí. Okrem toho sa však autorka rozhodla do knihy vložiť aj mágiu, ktorá mala tento príbeh trošku „okoreniť“ a tiež mala predstavovať ten prostriedok, ktorý by mohol pomôcť pri záchrane Anastasie a tiež Alexeia.
Po historickej stránke je kniha úžasná, nádherná a veľmi poučná – možno pre niektorých čitateľov nudná, ale tak závisí to tiež od toho, ako veľmi máte alebo nemáte radi dejepis. Osobne autorke vyčítam najmä to, že hoci do príbehu vložila mágiu, tento motív využila až v druhej časti knihy, vďaka čomu potom kniha pôsobila ako spojenie dvoch samostatných príbehov. Čo bola skutočne škoda.

Kat Cho – Wicked Fox
Kľúčové slová: Moderná rozprávka. Priateľstvo. Nebezpečenstvo.
Som nesmierne rada, že sa v knihách čoraz častejšie propaguje aj iná kultúra. V tejto konkrétnej autorka siahla po tej kórejskej, no nielen po kultúre, ale aj po mytológii, pričom si vybrala v prvom rade strovenie nazývané Gumiho, ktoré je v podstate líškou s deviatimi chvostmi so stravovacími návykmi priemernej sukuby. Gumiho sa teda živí životnou silou ľudí, no hlavná hrdinka si vyberá len tých skazených. Miyoung však jedného večera proti vlastnému presvedčeniu a výchove zachráni ľudského chlapca pred istou smrťou v rukách goblina, no pritom príde o „líščiu perlu“, ktorá predstavuje jej dušu.
Na tomto príbehu najviac oceňujem to, že nie je len dobrodružný a plný úžasnej novej kultúry a mytológie, o ktorých neviem až tak veľa, ale aj to, že je vo svojej podstate rozprávkou. Myslím, že vďaka tomu som si postavy zamilovala ešte viac. Nakoľko autorka mi veľmi krásne opisovala ich vzťah, ako sa menil a prispôsoboval a ako sa vďaka nemu menili aj oni. Kniha sa nádherne a rýchlo čítala, smiala som sa aj plakala, bola som napätá a predovšetkým som si užívala každú novú udalosť. Takže túto knihu odporúčam nielen milovníkom mytológie, ale aj obdivovateľom krásnych príbehov so štipkou mágie, lásky a priateľstva.

Jessica Brody & Joanne Rendell – Sky Without Stars
Kľúčové slová: Bedári. Vo vesmíre. Kastová spoločnosť.
Osobne som si nevedela predstaviť, akoby asi mohol fungovať prerozprávaný príbeh Bedárov, ktorý sa odohráva vo vesmíre. A táto kniha je dôkazom, že je to možné. Dej sa odohráva v budúcnosti na vzdialenej planéte, na ktorú sa ľudia uchýlili, aby sa zachránili. Ľudia tu však žijú v akejsi kastovej spoločnosti, čiže každý má svoje presne určené miesto. Kniha však má s Bedármi naozaj veľa spoločného, nakoľko pôvodné postavy je možné nájsť v hrdinoch, o ktorých som čítala, hoci samotné udalosti sa väčšinou líšia.
Okrem toho však majú tieto knihy spoločné ešte čosi – sú rozsiahle a ich dej je niekedy až príliš pomalý. Autorky sa totiž rozhodli byť verné rozprávačskému umeniu Victora Huga, a preto sa rozhodli venovať naozaj detailom (čo však neznamená, že mi opisovali každú tehlu obrovskej katedrály). Skôr chceli mať istotu, že každú postavu naozaj dobre spoznám.
Najskôr som voči podobnému postupu bola skeptická a nebola som tým nadšená, ale potom som si na to zvykla a uvedomila som si, že bez toho by som si dej tak veľmi neužila. V druhej polovici bolo tempo o niečo rýchlejšie, čo som rozhodne vítala. Osobne si myslím, že táto kniha je rovnako špecifická ako Bedári a tým pádom ju neocení každý – pretože nie každý sa výživa v podobne pomalých a podrobných rozprávaniach. Avšak tí, ktorí milujú detaily a vynikajúco vykreslené postavy, si určite prídu na svoje.

Zaujala vás niektorá z týchto kníh? Čítali ste niektorú?