piatok 11. decembra 2020

Minirecenzie x13: 2x detská literatúra z vydavateľstva Albatros

V zimnom období mám vždy chuť pozerať a čítať rozprávky. Možno je to pre tie blížiace sa Vianoce, alebo za to môže tá skorá tma. Nech je to ako chce, tento mesiac sa mi vďaka tomu do rúk dostali dve knihy primárne určené mladším čitateľom, ktoré však ocenia aj tí starší a aj dospelí...

Baba Jaga: Ruské ľudové rozprávky

Kľúčové slová: Ľudové rozprávky. Nádherne ilustrácie. Chcem viac.

Ja som vyrastala na ľudových rozprávkach. Možno vďaka rodičom, ktorí na nich tiež vyrastali, alebo skrátka preto, že ľudové rozprávky boli zozbierané v knihách, ktoré som ako decko mala na poličkách. Aj vďaka tomu ich vždy uprednostňujem pred tými modernými. Preto som si nemohla nechať utiecť nové vydanie ruských ľudových rozprávok, navyše s nádhernými ilustráciami.

Otvoriť túto knihu je ako pohladenie po duši. Nádherné farebné ilustrácie skvele dotvárali knihu a navyše vo mne vyvolávali nezameniteľný pocit, akoby som sa ocitla niekde uprostred Ruska. V rozprávkových knihách je pritom grafická stránka polovicou úspechu a v tejto knihe sa to dokonale podarilo. Rovnako vydarený je aj výber rozprávok. V knihe je ich síce len dvadsať päť, čo je zo všetkých tých vyše šesťsto, ktoré Afanasjev zozbieral pomerne málo, ale zase na druhej strane sú to asi tie najznámejšie. Netuším síce, kto presne ich vyberal, ale odviedol dobrú prácu.

Je to mix príbehov z rôznych období o rôznych postavách, z ktorých niektoré sa objavovali častejšie a v rôznych rozprávkach, napríklad taká baba Jaga, ale takisto Kostej Nesmrteľný, Krásna Vasilisa, odvážny Ivan v rôznych životných úlohách, Vták Ohnivák, ale takisto aj Mrázik. Na väčšine rozprávok je pritom niečo známe, nakoľko mnohé z nich boli spracované do filmovej podoby, alebo inšpirovali ďalšie rozprávky či iné príbehové alebo románové spracovania. Mrázik je asi najznámejší, ale je možné nájsť tu aj rozprávku podobnú Princovi a Večernici a ďalším iným. Skrátka, táto kniha je dokonalým príkladom toho, aké dôležité je vybrať tých správnych ľudí – v tomto prípade ilustrátorku a osobu, ktorá výber zostavila, vďaka čomu vznikla táto nádherná kniha. Kiež by vyšli ešte nejaké ruské rozprávky. Báb Jág nikdy nie je dosť.

5/5

Erin Hunter – Slnečná cesta (Mačací bojovníci: Zrod klanov #1)

Kľúčové slová: Mačacie svorky. Cesta za lepším životom. Dobrodružstvo.

Na príbehoch o zvieratách je niečo neodolateľné. O to viac, ak tie zvieratá rozprávajú, a potom vlastne nezáleží na tom, či sú to veveričky, zajace, alebo, ako je to v tomto prípade, mačky, kniha krátka zaujme. Inak to nebolo ani v prípade tejto, ktorá je prekladovým úvodom do autorkinho rozsiahleho mačacieho sveta.

Dej je pomerne jednoduchý – časť mačiek bývajúcich vo vysokých horách sa rozhodne odísť po slnečnej ceste a na jej konci hľadať nový domov, kde by bol dostatok potravy a hlavne bezpečie. Čiže od úplného začiatku išlo predovšetkým o dobrodružstvo, no kniha je aj poriadne drsná. Autorka sa neobávala toho, že by svojich čitateľov pobúrila, a  jej mačky realisticky bojujú o prežitie a niektoré z nich, bohužiaľ, ten boj aj prehrajú. Osobne ma dosť prekvapilo, aká veľmi drsná táto kniha bola, ale to neznamená, že by bola zlá.

Vďaka tomu mala taký vážny tón a celý čas som si hovorila, že toto nie je kniha len pre deti, ale to svoje si v nej nájdu aj tí starší. Nehovoriac o tom, že autorka má úžasnú fantáziu. Všetkým svojim mačkám vymyslela úžasne mená, napríklad Sivé krídlo alebo Jasná obloha a ďalšie iné, navyše sa pohrala aj s ich svetom. Myslela asi úplne na všetko a ja som sa tešila najmä z opisu toho, ako mačky vnímali napríklad svet ľudí alebo mačky-domácich miláčikov. Vo výsledku bola táto kniha veľmi príjemným čítaním, ktoré mi síce v určitých momentoch pripadlo byť zbytočne uťahané, ale to sa dá odpustiť. Pretože aj napriek tomu stále dokáže fungovať ako úžasne dobrodružný, a miestami poriadne drsný, opis putovania skupinky mačiek.

4/5

Za poskytnutie kníh na recenziu

veľmi pekne ďakujem spoločnosti Albatros Media.