utorok 29. decembra 2020

Život cez listy | Cudzinec z papiera

 Autor: Ivica Ďuricová
Názov: Cudzinec z papiera
Špecifikácia: ženský román v trošku netradičnej podobe
Slovenské alebo české vydanie: Advelrvia Press, 2019 (SR)
Hodnotenie na GR: 4.32

 

Liana prijala pracovnú ponuku v Bratislave, kde si našla podnájom, avšak má istý problém – v Trenčíne má takisto podnájom, ktorý by vsi však rada nechala, pretože do Bratislavy neodchádza natrvalo. Túto situáciu vyrieši ponukou podnájmu pre človeka, ktorý by v jej byte žil cez týždeň, no na víkendy by odchádzal. Svojho dokonalého nájomníka nájde v záhadnom mužovi, o ktorom nechce nič vedieť. Až kým náhle neporuší pravidlá, na ktorých sa dohodli.

Táto kniha má jednu obrovskú výhodu – veľmi dobre sa číta, a to dokonca aj v momentoch, keď toho dej veľa neponúka. Pretože pravdou je, že napriek pomerne nízkemu počtu strán trvá trošku dlhšie, kým sa príbeh poriadne rozbehne, čo ale nie je úplne na škodu. Pretože v tých pomalších momentoch som mala možnosť spoznať postavy a to, aký medzi sebou majú vzťah.

Liana, ako hlavná hrdinka a zároveň rozprávačka, dostala najväčší priestor. Po zlých skúsenostiach sa snaží spoliehať predovšetkým na logiku, miluje čísla a je prehnane puntičkárska. Skrátka, nie je osoba, ktorú by som si vedela obľúbiť, ale na druhej strane, do tohto typu príbehu, v ktorom sa skeptická osoba má otvoriť láske, výborne hodila. Navyše som si ju nakoniec obľúbila pre jej lásku k Trenčínu. Pred rokmi som toto mesto navštívia a páčilo sa mi, ale vidieť ho očami niekoho, kto ho skutočne miluje? Hneď som mala chuť vybrať sa na výlet a objavovať všetky tie uličky, o ktorých Liana rozprávala.

Čiže hlavná postava si ma nakoniec získala, rovnako aj dej, ktorý ma však bavil až od momentu, keď si Liana začala vymieňať listy s cudzincom zo svojho bytu. Dovtedy mi kniha pripadala ako príliš podrobný opis rutinných činností, vďaka ktorým som zistila akurát tak to, že Liana je mužmi veľmi žiadaná, ale ich pozornosť nie je vítaná. Avšak tie listy a odkazy, ktoré si Lia vymieňala s cudzincom? Kniha vďaka nim získala hĺbku a ešte silnejšiu emóciu, navyše tiež niekoľko hlbokých myšlienok. Okrem toho sa vďaka tým listom Liana menila a nakoniec som obdivovala ženu, ktorou sa stala.

Vo výsledku je táto kniha predovšetkým oddychovou romantikou. Výborná na dlhé zimné večery, dokáže zahriať nielen peknými myšlienkami, ale aj silnými emóciami. Vďaka nej som na chvíľu vypla hlavu a skrátka si užívala jednoduchý príbeh ako vystrihnutý zo života. A keďže sa veľká časť knihy odohrávala prostredníctvom listov, pôsobila kniha sviežo aj napriek tomu, že ponúkala takmer tradičný romantický príbeh.

(Škoda, že mi brat vyspoileroval záver, inak by ma kniha nakoniec aj prekvapila, pretože záverečné odhalenie som nečakala.)


  

oficiálna anotácia:

V jej byte žije muž, ktorého nikdy nestretla.

Úspešná finančníčka Liana sa po získaní lukratívnej ponuky rozhodne odísť do hlavného mesta a prenajať svoj byt na niekoľko dní v týždni podnájomníkovi. Keď sa ona po celom týždni vracia domov, on z bytu na víkend odchádza. Žijú na jednom mieste, ale nikdy sa nestretnú.

Keď však on poruší jedno z dohodnutých pravidiel, Liana mu napíše nahnevaný odkaz. Cudzí spolubývajúci jej odpíše. Farebné stickery sa po pár týždňoch zmenia na dlhé osobné listy a dvaja neznámi si začnú byť bližší, než by sa im obom páčilo. Prečo ich to cez listy k sebe tak ťahá? A aké tajomstvá skrýva ich minulosť?

Keď po roku príde čas odovzdať si kľúče, budú sa musieť konečne pozrieť jeden druhému do tváre a nájsť odpoveď na dôležitú otázku. Dá sa zamilovať do niekoho, koho ste nikdy nestretli? Alebo je to celé úplne inak?

 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára