pondelok 21. decembra 2020

Neviditeľné problémy ducha | Layla

Autor: Colleen Hoover
Názov: Layla
Špecifikácia: triler s paranormálnymi prvkami, v ktorom je všetko inak, než sa zdá
Slovenské alebo české vydanie: zatiaľ nie je
Hodnotenie na GR: 4.05

 

“Perhaps what we desire can sometimes be so strong it overpowers our fate.”

 

Leeds spozná Laylu úplnou náhodou, no okamžite si uvedomí, že práve stretol niekoho výnimočného. Ich perspektívny vzťah je však ohrozený, keď sa stanú obeťou traumy. Ich vzťah sa zmení a Leeds, v snahe obnoviť medzi nimi všetko dobré, sa rozhodne zamieriť s Laylou na miesto, kde ju spoznal. Layla sa však začne správať čudne a čoskoro vyjde na povrch, že problém v ich vzťahu možno nebude až také jednoduché vyriešiť.

Colleen Hoover sa celé roky štylizovala ako autorka romantických kníh, až kým pred dvomi rokmi nepublikovala Verity, knihu, ktorá má bližšie k psychologickému trileru. O dva roky neskôr sa svoj experiment so žánrami rozhodla zopakovať, avšak tentoraz sa priblížila skôr paranormálnemu trileru. A rovnako ako pri Verity, aj v tejto knihe sa snažila ťažiť to najlepšie, čo vo svojich knihách ponúka – postavy.

Leeds a Layla mi boli predstavení pomerne rýchlo a cez konkrétne situácie, čiže som ich spoznala omnoho rýchlejšie a lepšie. Okrem nich sa v knihe objavilo len minimum vedľajších postáv a žiadnej nebola venovaná prehnaná pozornosť. Skrátka, pri čítaní som sa mala za merať len na ústrednú dvojicu, tak som to robila. Hoci mi občas bolo ľúto tých vedľajších postáv, minimálne Laylina sestra a švagor vyzerali poriadne zaujímavo a keďže v príbehu zobrali v istom momente kľúčovú úlohu, rada by som o nich vedela viac. Ale nie vždy dostaneme to, čo chceme, všakže.

Najzaujímavejšie na knihe je spôsob vyrozprávania deja. Príbeh sa vlastne začína viac-menej na konci, respektíve v časti deja, ktorá ako koniec pôsobí. Leeds, rozprávač celej knihy, sa práve chystá všetko prezradiť chlapíkovi, ktorého sám zavolal, v snahe pomôcť Layle, no aj sebe, pochopiť, čo sa okolo nich deje a hlavne prečo. A tiež ako s tým súvisí záhadná Willow, ktorej sa Leeds napriek všetkému rozhodne pomôcť.   

“So much has happened since then. I’ve changed as a person in more ways than one. That happens when you’re forced to take another person’s life.”

V duchu som sa však najčastejšie pýtala, čo sa muselo pokaziť, aby dvaja zaľúbenci dopadli tak, ako dopadli (a niečo sa muselo seriózne pokaziť, keď jeden z páru skončil priviazaný k posteli), a to ma nútilo otáčať stránky aj v častiach príbehu, ktoré by ma inak nudili. Táto kniha je tak ukážkou toho, aké divy s dynamikou dokáže obyčajné prehodenie poradia kapitol, v tomto konkrétnou prípade striedanie kapitol zo súčasnosti s tými z minulosti.

Ďalšími, nemenej zaujímavými, prvkami v deji boli emócie a navodenie atmosféry. Príbeh vďaka zameraniu sa na hlavných hrdinov pôsobí veľmi komorne, no vďaka tomu bolo jednoduchšie vcítiť sa do toho, čo prežívali. Ich emócie ma chytili za srdce a keďže pôsobili reálne, dotvárali aj atmosféru, ktorá nebola vyslovene strašidelná, skôr v niektorých momentoch znepokojivá, a hlavne pomáhala gradovať napätie.

Najväčšie plus je, že autorke sa podarilo prekvapiť ma. Teórií som mala niekoľko, jednu šialenejšiu než druhú, ale v závere sa ukázalo, že by zo mňa predsa len nebol dobrý detektív, pretože som si nedokázala domyslieť, čo sa deje v skutočnosti. Jediným nedostatkom tak v mojich očiach ostávajú niektoré nevypovedané vysvetlenia týkajúce sa predovšetkým vedľajších postáv. Ale čo sa týka hlavných hrdinov, ich línia bola vypovedaná do posledného slova a dosť na mňa zapôsobila.

Layla je podobný žánrový experiment, akým bola pred dvomi rokmi Verity, len s tým rozdielom, že v prípade tejto knihy sa dá hovoriť skôr o paranormálnom trileri. Najsinejšími prvkami sú hlavní hrdinovia a ich emócie, no a tiež striedanie kapitol z prítomnosti a minulosti, ktoré zabezpečilo, že dej bol dynamickejší a napínavejší. Vďaka tomu všetkému som zvedavo otáčala stránky, no záver ma aj tak prekvapil. Jediné mínus vidím v nedostatku pozornosti, ktorú autorka venovala vedľajším postavám – hlavne tým, ktoré boli pre príbeh hlavných hrdinov najdôležitejšie. Okrem toho je však kniha pôsobivým a napínavým paranormálnym počinom, ktorý si ma získal od prvej strany.


 

oficiálna anotácia:

When Leeds meets Layla, he’s convinced he’ll spend the rest of his life with her—until an unexpected attack leaves Layla fighting for her life. After weeks in the hospital, Layla recovers physically, but the emotional and mental scarring has altered the woman Leeds fell in love with. In order to put their relationship back on track, Leeds whisks Layla away to the bed-and-breakfast where they first met. Once they arrive, Layla’s behavior takes a bizarre turn. And that’s just one of many inexplicable occurrences.

Feeling distant from Layla, Leeds soon finds solace in Willow—another guest of the B&B with whom he forms a connection through their shared concerns. As his curiosity for Willow grows, his decision to help her find answers puts him in direct conflict with Layla’s well-being. Leeds soon realizes he has to make a choice because he can’t help both of them. But if he makes the wrong choice, it could be detrimental for all of them.

 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára