sobota 5. decembra 2015

Zapadnuté prachom v Kindli│December



Priznám sa, už poriadne dlho som neupratovala Kindle. Ale nejakým zázrakom sa stalo, že som dnes napriek učeniu mala nejaký voľný, nevyužitý čas. Tak som sa rozhodla prehrabať sa na blogu a zistila som, že v tejto rubrike už dávno nevyšiel žiadny článok. Tak som sa to rozhodla napraviť. A keďže sa už blížia Vianoce, ktoré naozaj milujem, niet sa čo čudovať, že aj tento článoček bude trošku tematický. Možno v článku nie sú knihy, ktoré mám v čítačke, ale majú niečo spoločné – sú to príbehy, na ktoré sa chcem už veľmi dlho vrhnúť, ale nikdy som sa k nim nedostala. A navyše majú niečo spoločné s Vianocami.


Letters from Father Christmas


“If you find that not many of the things you asked for have come, and not perhaps quite so many as sometimes, remember that this Christmas all over the world there are a terrible number of poor and starving people.”

Toto dielo mi vždy vnukne predstavu o tom, ako asi museli vyzerať Vianoce v dome Tolkienovcov. Poriadne magické, keďže bola dosť veľká pravdepodobnosť vianočnej pošty priamo od najväčšej anglickej vianočnej autority. Listy plné radosti hlavne pre dieťa, ktoré ich číta, ale určite aj pre dospelého. Pretože je to niečo navyše, čo nerobia všetci rodičia. Neberte ma zle, moji rodičia pre mňa vždy vytvorili naozaj krásne Vianoce, ale takto v dospelosti by som si to rada pripomenula aj vďaka „spomienkam“ niekoho iného. A navyše – autor Pána prsteňov napísal niečo s vianočnou tematikou? Ako je možné, že som to ešte nečítala? 


How the Grinch Stole Christmas!

“Then the Grinch thought of something he hadn't before! What if Christmas, he thought, doesn't come from a store. What if Christmas... perhaps... means a little bit more!”
Kreslená aj filmová klasika s úžasným českým dabingom, ktorý ma vždy rozosmeje a navyše je to jedna z mála úloh, v ktorých Jima Carreyho znesiem (možno pre to, že ho s tými chlpami takmer nie je možné rozoznať). Zelená príšerka, tak trošku nechutná, ktorá všetkých desí a nemá rada Vianoce. Čo na tom, že je to rozprávka pre deti plná udalostí, ktoré by sa nikdy nemohli odohrať a postáv, ktoré by nikdy nemohli existovať. Pre mňa je to jeden z mála príbehov, ktoré v sebe ešte dokázali udržať skutočnú vianočnú atmosféru a hlavne sa zameriavajú na to, čo je na Vianociach najdôležitejšie – a darčeky to naozaj nie sú. 



Lev, šatník a čarodejnica

“Always winter but never Christmas.”
Táto séria patrí ku skutočným klasikám a má veľa fanúšikov. No ja som ju predsa len nikdy nečítala, hoci film som videla a naozaj ho milujem. Bohužiaľ ako v mnohých iných prípadoch je to jedna z takmer základných kníh z fantasy literatúry, ktorá sa mi ako dieťaťu do rúk nedostala. Ale som odhodlaná raz si ju prečítať (a rovnako aj celú sériu). Navyše mám v tomto období aj motiváciu, tiež sú tam Vianoce. Možno tak okrajovo a nakoniec sa z konca zimy všetci tešia, ale napriek tomu sa tento príbeh už naveky bude spájať so zimným obdobím. 



 

Vianočná koleda

„Veselé Vianoce! Dočerta s veselými Vianocami! Čo sú pre teba Vianoce? Čas, keď ti treba zaplatiť účty, a nemáš čím, čas, ktorý ti pripomenie, že si zase o rok starší, ale ani o hodinu bohatší, čas, keď si robíš bilanciu a zistíš, že za tých dvanásť mesiacov ti nič dobre nevyšlo.“
Niekoľko rozdielnych filmových spracovaní a dokonca animák, vlastne niekoľko. Hoci som výhradným fanúšikom starého filmu z roku 1984, musím uznať, že takmer všetky spracovania majú niečo do seba. Cez mnohé iné stvárnenia vtesnané do známych seriálov niekedy ľudia zabúdajú na Charlesa Dickensa, ktorý napísal tento takmer útlo vyzerajúci príbeh. Ale na druhej strane je to jednoznačná klasika, ktorú som vždy chcela čítať. Spoznať originálny príbeh za jedným z najobľúbenejších a najveľkolepejších vianočných príbehov. A keď už tento rok vyšlo v slovenčine to nové a veľmi zaujímavo vyzerajúce vydanie, možno si knihu skutočne aj prečítam. Alebo zakúsim krásu „starej“ angličtiny v origináli. 


Nech sneží

“Christmas is never over, unless you want it to be... Christmas is a state of mind.”
O tejto knihe zatiaľ neviem s istotou povedať, či si ju chcem prečítať, ale viem len toľko – je veľmi ospevovaná a medializovaná, propagácia na dosť vysokej úrovni. Pôvodne som to čítať nechcela, ale po chvíli vás prepadne zvedavosť. Čo je na tej knihe také super, že po nej tak veľa ľudí šalie? Nuž, možno sa to raz dozviem, ale až potom, čo sa vrhnem na tú krásnu vianočnú klasiku. Hoci, aj moderné príbehy v tejto knihe môžu byť skutočne magické (aj keď bude ťažké poraziť vysoké nároky, ktoré na vianočné príbehy mám).





Ako ste na tom vy a vianočné príbehy? Máte nejaké obľúbené? 
Chystáte sa na nejaké tento rok vrhnúť? 

4 komentáre:

  1. Vianočná koleda je skvelá, nečakala som, že to bude až tak super, určite dlho neváhaj :) :D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Frankie, som dosť naklonená čo najskoršiemu čítaniu, ale koniec semestra so mnou nesúhlasí. :D

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Chystám se na Dash and Lily - kniha splněných přání. Měl by to být zamilovaný příběh z vánočního New Yorku a roli v něm budou hrát knihy a knihkupectví. Strašně se na ní těším, ale chci se do ní pustit až kousek před Vánocema :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Lucie, podľa toho, čo si napísala, sa ani nečudujem, že si ten príbeh chceš nechať až tesne pred Vianoce. :)
    Asi si rozšírim obzory, za čo ďakujem ;)

    OdpovedaťOdstrániť