piatok 6. apríla 2018

Z lovca sa stáva korisť | Lovkyňa čarodejníc

Autor: Virginia Boecker
Názov: Lovkyňa čarodejníc (angl. The Witch Hunter)
Séria: Lovkyňa čarodejníc (angl. The Witch Hunter)
Diel: prvý
Slovenské alebo české vydanie: CooBoo, 2018 (SR)
Hodnotenie na GR: 3.82
Keď sa lovkyňa čarodejníc musí spojiť s najmocnejším čarodejníkom...
Elizabeth Greyová je jednou z najlepších a najdrsnejších kráľovských lovkýň čarodejníc. Až kým aj ju jedného dňa neobvinia z čarodejníctva a neodsúdia na smrť na hranici. Záchrana príde v poslednej chvíli od muža, ktorého doposiaľ pokladala za najväčšieho protivníka.
Nicholas Perevil, najmocnejší a najnebezpečnejší čarodejník v kráľovstve, má pre ňu návrh: Ochráni Elizabeth pred popravou, ak mu ona pomôže prelomiť smrtonosnú kliatbu. No smrť na hranici nie je to jediné, čo Elizabeth desí...

„Mágia sama osebe nie je dobrá ani zlá. Záleží len na tom, kto a ako ju použije.“

Virginia Boecker je začínajúca americká autorka, ktorá si svojou prvotinou Lovkyňa čarodejníc získala mnohých fanúšikov. Táto dilógia jej pomohla nielen splniť sen, ale vďaka nemu mohla skončiť vo svojej dlhoročnej práci, aby sa mohla na plný úväzok venovať písaniu. Na tento rok chystá novú knihu s názvom An Assassin’s Guide to Love and Treason.
Dej sa odohráva v stredovekej verzii Anglicka a v nie až tak alternatívnej histórii, v ktorej vláda vydala zákony zakazujúce mágiu. Ktokoľvek, kto má schopnosti alebo ho len nájdu s podozrivými bylinkami, je automaticky vinný a väčšinou odsúdený na upálenie. Čo otvára takmer až nekonečný priestor na nenávisť a strach. Bežní ľudia väčšinou čarodejníkov nenávidia aj preto, lebo to bol práve čarodej, kto preklial ich krajinu – zoslal na Anglicko mor, ktorý zabil tisícky ľudí a takmer aj celú kráľovskú rodinu.
Už od prvého pohľadu je toto prostredie veľmi pochmúrne a je potrebné si v ňom dávať pozor na každý prešľap. Problém nastáva však hneď po prvých kapitolách, keď sa ukáže, že Victoria Boecker nestráca veľa času opisovaním alebo vysvetľovaním. Anglicko si najskôr dokáže predstaviť každý, tak si povedala, že okrem názvov ulíc nám toho viac netreba. Mágia obišla rovnako skrátka.
Viem, že tam žijú čarodejníci a viem, že niektorí z nich sa venujú vyvolávaním mŕtvych. Ostatné aspekty fungovania mágie som si musela domýšľať na základe prehovorov niektorých postáv, no ani to nestačilo na to, aby som porozumela úplne všetkému. Akúkoľvek otázku by som si položila, jednoznačnú odpoveď by som na ňu nenašla. Možno to však sčasti bolo spôsobené aj tým, kto bol rozprávačom príbehu.
Elizabeth bol vycvičená ako lovkyňa čarodejníc a tým pádom nemá dôvod čokoľvek mi vysvetľovať. Vo svojom odbore je totiž jednou z najlepších. Vie, ako čarodejníci fungujú, pozná ich slabiny i silné stránky a má akýsi morálny kompas, hoci je fakt rozbitý. Určite dôsledkom výchovy. Väčšinu času som mala trochu problém uveriť jej, že je jednou z najlepších, ale na druhej strane dostala dosť príležitostí dokázať mi opak. Nakopávať zadky vie celkom slušne, ale čo sa týka jej emocionálneho prežívania, som si istá, že viac záujmu vo mne vyvolal najnovší leták z Kauflandu.
Podobne ako ona dopadli aj všetky vedľajšie postavy. Sú zaujímavo napísané, ale ostávajú len vpísané na papieri a nikdy sa z nich nestanú trojrozmerné osobnosti. Ploché postavy však nie sú veľmi dobrým ťahačom deja alebo jeho vývoja, takže sa nečudujem, že sa to odrazilo aj na dynamike. 
„Robila som to pre dobro svojej krajiny,“ odseknem. „Ty sa na rozdiel odo mňa staráš len sám o seba.“
„Nerob zo seba vlastenku, Elizabeth. Mýliš si strany.“
„Takže ty si myslíš, že si vlastenec?“
„Preferujem slovo reformista.“
„A ja preferujem spojenie narušiteľ zákona.“
V deji je niekoľko veľmi zaujímavých miest. Či už čo sa týka rôznych odhalení alebo samotnej akcie, avšak sú to len niektoré časti rozprávania. Dynamika teda klesala a stúpala a rovnakým spôsobom sa správala aj moja pozornosť. V strede knihy mohli pokojne všetky postavy upáliť a ja by som pre ne nevyronila ani jedinú slzičku.
Ďalším problémom je aj štýl, akými mi Virginia Boecker servírovala nové zápletky. Spôsob ich opísania aj ich zapracovania bol veľmi účelový, vďaka čomu vznikali nelogické momenty a keď už niečo dávalo zmysel, väčšinou to pokazili postavy so svojimi nereálnymi dialógmi. V čítaní ma síce poháňala túžba zistiť, čo presne to má vlastne Elizabeth vykonať, no ak sa už dostala do problémov, ich riešenie doslova ležalo za ďalším rohom (v tomto prípade stranou).
Tým pádom som si uvedomovala celý čas jediné – toto je práca úplného začiatočníka. Virginia stvorila zaujímavý svet a rovnako aj postavy, ale zabudla im vdýchnuť život. Ich vnútorné prežívanie je len stroho opisované a prostredie je takmer až sterilné. V skutočnosti bolo obyčajnou kulisou, rovnako ako všetko ostatné v tomto príbehu.
Lovkyňa čarodejníc je skôr priemernou knihou, ktorá má v celku zaujímavý námet. Čarodejnice a lovci čarodejníc v poslednom čase skôr upadávajú do zabudnutia, preto ma veľmi potešila snaha Virginie Boecker priviesť ich späť k životu. Bohužiaľ sa jej to nie úplne podarilo. Stredoveké Anglicko je takmer už typická kulisa pre akúkoľvek fantazijnú knihu, preto ma nedokázalo úplne pohltiť. Hoci je pravda, že kruté zákony zakazujúce čarodejníctvo dodávali deju istú temnosť.
Postavy boli tiež skôr priemerné, avšak do deja sa svojim spôsobom hodili a páčilo sa mi, že Virgnia sa snažila vysvetľovať ich správanie a nechcela mi ich charaktery podsúvať len rozdelené na tie zlé a na tie dobré. Námety a zápletky tejto knihy by tiež dokázali obstáť. Niektoré odhalenia boli vskutku zaujímavé a prekvapivé, vďaka čomu mohlo byť čítanie veľmi objavné. Hoci bol dej chudobný po emocionálnej stránke, našla som v ňom naozaj silné momenty.
Táto kniha má teda všetky prvky, ktoré by z nej dokázali urobiť nezabudnuteľný príbeh. Čo sa pokazilo? V podstate nič. Len sa akosi stalo, že celý tento námet sa v autorkiných neskúsených rukách premenil na nemastný-neslaný mix, v ktorom ma nič nepresvedčilo, že by som čítala čosi výnimočné alebo nové. Nemôžem však zabúdať na jediné – áno, táto kniha síce bola po viacerých stránkach priemerná, ale vďaka autorkinmu celkom schopnému štýlu sa aspoň čítala naozaj rýchlo.


Za poskytnutie knihy na recenziu
veľmi pekne ďakujem spoločnosti Albatros Media.
Knihu si môžete kúpiť TU.

4 komentáre:

  1. Súhlasím s tvojím názorom, vo väčšine vecí sa asi zhodneme, postavy vyzerali fajn, ale ja som si k nim nenašla žiandu bližšiu cestu či už k Elizabeth alebo k vedľajším postavám :-) Námet bol zaujímavý, ale z knihy je skôr taká priemerná oddychovka. Možno pokračovanie prinesie viac, pretože som mala pocit, že sa to celé rozbehlo až na konci :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Hej, nebyť toho záveru, tejto knihe by som dala asi ešte horšie hodnotenie. Škoda tých postáv, keby aspoň jedna z nich nejako vybočovala, určite by to bolo lepšie. Nádej pre pokračovanie tam je, len je otázka, ako sa k nemu postavila autorka. Tak uvidíme, no.

      Odstrániť
  2. Po knihe som pozerala nejakú tú dobu, no odradili ma nie príliš dobré recenzie. Asi je to taký priemer, určite to znie zaujímavo a na leto podľa mňa fajn čítanie počas nudných dní :)) Pekná recenzia.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Súhlasím, je to skôr také oddychovejšie. :) A ďakujem.

      Odstrániť