utorok 6. novembra 2018

Komiksové okienko, vol. 1

V poslednom čase som si veľmi obľúbila komiksy. Niekedy sa im venujem častejšie, inokedy skôr občas. Nakoniec som sa rozhodla vám o niektorých napísať. Hlavne o tých, ktoré som si z rôznych dôvodov obľúbila. Možno sa nedostanem ďalej len k tomuto jednému článku. To ukáže len čas. Ale aj tak dúfam, že vás tento „projektík“ zaujme. Tu je prvá várka mojich obľúbených komiksov...




Bill Willingham – Fables (čes. Mýty)

Hoci tento komiks nemám veľmi načítaný a zatiaľ som sa nedostala ďalej ako po prvý zväzok, veľmi sa mi páči námet. Rozprávkové bytosti presťahované do skutočného sveta, kde sa musia ukrývať a takisto popierajú svoju podstatu. Takže sa vlastne väčšinou vydávajú za obyčajných ľudí a na každého z nich čaká iný osud. Je to, samozrejme, oveľa dospelejšia verzia toho, čo sa stalo s hrdinami po tom, ako zazneli tie osudné slová „a žili šťastne až kým...“, a aj preto ma tento komiks zaujal. Tým, že v ňom absentuje taká tá rozprávková naivita. Takisto sa mi páči aj jednoduchá kresba, ktorá mi niečím pripomína také tie staršie komiksy. Neviem, ako sa v ďalších pokračovaniach vyvíja samotná zápletka, ale plánujem to niekedy zistiť.


Brian K. Vaufhan & Fiona Staples – Saga (čes. Sága)

Tento komiks patrí k mojim najobľúbenejšie, nakoľko je jeden z prvých, ktoré som si aj reálne kúpila. Pre mňa osobne príbeh začína ako taký mierny retelling Rómea a Júlie, ale namiesto znepriatelených rodov sú tu znepriatelení obyvatelia planéty a mesiaca. Čiže ste si dobre domysleli, že sa dej odohráva vo vesmíre. Hlavní hrdinovia sa napriek pravidlám zamilovali, dali dokopy a dokonca spolu splodili dieťa, no a teraz sú na úteku asi pred celou galaxiou. Pretože tí, ktorí ich nechcú zabiť, ich chcú aspoň zajať a využiť pre vlastné ciele. Séria je plná dobrodružstva, ale takisto aj emócií a páči sa mi, akým spôsobom je príbeh vystavaný a že sa neustále mení bez toho, aby ma to vyslovene otravovalo. Vždy som zvedavá na ďalšie osudy svojich obľúbených postáv.


Gillen McKelvie & Wilson Cowles – The Wicked + The Divine

K tomuto komiksu som sa dostala len preto, že ho vydala spoločnosť Image Comics, ktorých prácu zbožňujem. Tento komiks je veľmi špecifický, nakoľko spája mýty hneď niekoľkých panteónov. Celá zápletka je totižto vystavaná okolo skupiny tínedžerov, ktorí sú vlastne prevtelením týchto božstiev. Dva roky si žijú život v bohatstve, sláve a úspechu. Milujú ich aj nenávidia a dva roky od „prebudenia“ sú všetci mŕtvi. Na prvý pohľad sa môže zdať, že v podstate je to sociálny experiment, ale postupom zväzkov sa ukazuje, že zápletka je omnoho zložitejšia a plošnejšia. Avšak postupom príbehu je všetko také zamotané, až to pripomína tanček typu „dva kroky vzad a jeden vpred“. Vždy, keď to chcem s čítaním vzdať, stane sa na konci daného zväzku niečo zaujímavé, o čom jednoducho musí vedieť viac. Aj napriek tomu, že momentálne mi v tejto sérii už takmer nič nedáva zmysel.


Marjorie Liu & Sana Takeda – Monstress (čes. Netvora)

Tento komiks je pre mňa jednou veľkou lahôdkou – nielen grafickou, ale aj príbehovou. Dej sa odohráva v nejakej alternatívnej verzii ázijského matriarchálneho sveta, v ktorom proti sebe bojujú viaceré frakcie, pričom niektorým z nich stále nerozumiem. Táto séria je úžasne fantazijná, je plná mágie a skvelých nápadov nielen čo sa týka výzoru jednotlivých postáv, ale aj ich osudov. Hlavne je to veľmi temné, nakoľko hlavná hrdinka vo svojom vnútri „nosí“ pozostatok starého božstva a ukazuje sa, že nie je jediná. Takisto ma baví tá skrytá téma ľudskosti. Osobne si myslím, že Monstress je náročné jednoznačne definovať, nakoľko má mnoho vrstiev a každý si v príbehu nájde niečo iné. Avšak je dosť náročný na pozornosť, takže ak si niekedy nedám pozor, stratím sa v tom, čo čítam. Tie lahodné ilustrácie tomu rozhodne nepomáhajú, nakoľko nad nimi chcem len slintať a slintať.


Marissa Meyer – Wires and Nerve (čes. Iko)

Kto by nepoznal Mesačné kroniky. Ak ste ich nečítali, rozhodne ste o nich aspoň počuli. No a tento komiks je pokračovaním a poslednou bodkou tejto série. Hlavnou hrdinkou je obľúbená androidka s modrými dredmi Iko, ktorá sa snaží doriešiť posledné problémy a hrôzy Levaninho panovania strašiace slušných ľudí. Osobne som veľkým fanúšikom celej série a Iko je úplne epická postava. Čoho už fanúšikom nie som je podivná modrokresba pripomínajúca také tie maľované vtipy z detských časopisov. Ale napriek jednoduchosti kresby je tento komiks vydareným dielom, v ktorom autorka dokazuje, ako krásne vie pracovať so svojimi postavami.



Máte nejaké obľúbené komiksy?
Určite sa so mnou podeľte, rada si rozšírim obzory.

4 komentáre:

  1. Na Sagu počujem samé dobré veci, asi by som tomu mala dať šancu, hoci sa mi veľmi nepozdáva tá obálka (Neviem prečo!) Veľmi ma zaujalo Fables a Monstress, o tých si určite pozisťujem viac, pretože vyzerajú fakt super. A kto by nechcel čítať o rozprávkových postavách v našom svete? Alebo o alternatívnej Ázii? Myslím, že to bude super spôsob ako vybočiť z mojej čitateľskej komfortnej zóny.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja vlastne komiksy beriem podobne - ako akési vybočenie zo svojej čitateľskej zóny a som rada, že som po nich siahla, pretože ma naozaj bavia. Hoci sa ešte len musím dostať ku klasickým komiksom o superhrdinoch.
      Dúfam, že dáš niektorému z komiksov šancu, všetky si to zaslúžia. A aby som bola úprimná, tá obálka Sagy sa ani mne veľmi nepáči, hoci grafika zvyšku komiksu sa mi páči - možno preto, že obálky väčšinou robia iní umelci ako tí, čo robia celý komiks. :D

      Odstrániť
  2. Skoro všetky z nich som začala čítať, okrem Vires and Nerve. Fables sú úplne mega, to bol prvý komix, ktorý som čítala a rovnako aj Saga. Ešte by som ti odporúčala Nimonu, ak si nečítala a Lumberjanes, to sú také rozkošné komixy, úplne ich zbožnujem a tie ilustrácie sú mega :3

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Saga je zase môj prvý komiks. :D Na Nimonu som počula len tie najlepšie ohlasy a plánujem sa k nej určite dostať. O tom druhom som nepočula, ale určite si ho vyhľadám. Ďakujem za typy! :)

      Odstrániť