štvrtok 31. januára 2019

Sal(vador) a jeho život | Nevysvetliteľná logika môjho života


Autor: Benjamin Alire Sáenz
Názov: Nevysvetliteľná logika môjho života (angl. The Inexplicable Logic of My Life)
Špecifikácia: kniha o dospievaní a o tom, aký vie byť život krásny, ale zároveň aj krutý
Slovenské alebo české vydanie: Slovart, 2019 (SR)
Hodnotenie na GR: 4.14


„Človek nie je osamelý vinou druhých, ale spôsobuje si to sám. Môže si za to sám.“


Benjamin Alire Sáenz je skúsený a obľúbený autor, ktorý má na konte viac ako tri desiatky prác. V našich končinách utkvel v pamäti čitateľov ako ten autor, čo napísal knihu Aristoteles a Dante spoznávajú svet a tajomstvá vesmíru. Ja som ho spoznala ako vynikajúceho rozprávača prostredníctvom knihy Last Night I Sang to the Monster. Na základe týchto dvoch skúseností viem prehlásiť dve veci – tento autor má svoj špecifický štýl, ktorým mi rozpráva každý svoj príbeh, no napriek tomu je každá jeho kniha úplne iná. A vždy vo mne niečo úplne iné aj zanechá.
Salvador je bežný sedemnásťročný mladík. Je síce adoptovaný, ale nikdy to nepovažoval za problém, pretože jeho otec ho bezvýhradne miluje. Okrem toho má však Sal aj úžasnú milujúcu a obrovskú rodinu; výbornú najlepšiu kamarátku Sam, ktorú považuje za svoju sestru a život, ktorý dáva zmysel. Hlavne preto, že Sal vie, kým je. Až do momentu, kým si neuvedomí, že on to vlastne nevie. A zrazu sa vyberie na cestu do vlastnej mysle, aby to zistil. Samozrejme s pomocou všetkých ľudí, ktorí ho tak veľmi milujú.
Autor ma vynikajúci spôsob rozprávania, ktorý som ocenila už v knihe Last Night I Sang to the Monster a vtedy som si myslela, že je to niečo epizódne. Pri tejto knihe som si však uvedomila, že je to skrátka spôsob, akým Benjamin píše – jeho dej nemá pevne stanovený začiatok alebo koniec a rozprávanie nie je lineárne a prepletajú sa v ňom rôzne časové línie a momenty z minulosti i súčasnosti. Vďaka tomu vzniká úžasný dojem, že vlastne nečítam knihu, ale počúvam, ako niekto rozpráva o svojom živote. A Sal mi všetko prezradil o tom svojom.
Salvador, ktorý však ešte nedorástol, aby mohol používať celé meno, ako mu neustále pripomína kamarátka Sam, je úžasný chlapec a ešte lepší syn. Má rodinu, o ktorej asi snívajú všetci a je to ten typ láskavého a úžasne vnímavého chalana, ktorý vás nikdy nebude súdiť pre to, čo o vás hovoria iní, ale vždy na základe toho, akí ste. Jednoducho je to človek, ktorého by ste chceli za svojho kamaráta. Avšak ako mnohí sedemnásťroční tínedžeri, aj on práve prechádza akousi existenčnou krízou – potrebuje nájsť svoje miesto v živote a potrebuje sa rozhodnúť kým je. A tak sa mi o tom rozhodol prostredníctvom autora porozprávať.
„Ľudia niekedy hovoria, že život je ako cesta, ale podľa mňa je to hovadina. Cesty bývajú pekné a vydláždené a sú na nich značky ukazujúce, ktorým smerom máte ísť. Život vôbec nie je taký, ani trochu. sú dni, keď sa stávajú skvelé veci a všetko je krásne a perfektné, a potom, z ničoho nič, všetko ide rovno do pekla.“
Na jednotlivých stranách som spoznala Sala, naučila som sa o jeho chybách, obdivovala jeho prednosti, bola som tam, keď bol šťastný, ale aj keď plakal, keď bol rozzúrený a keď, naopak, nevedel, čo vlastne cíti. Vnímala som ho ako jedinečnú ľudskú bytosť, pretože tým sú postavy so Sáenzových kníh – sú to ľudia v celej svojej nedokonalej kráse. A podobným spôsobom, samozrejme prostredníctvom Salových očí, som spoznala aj ostatné postavy a pochopila, aké sú dôležité pre jeho život a prečo ho desí myšlienka, že by o niekoho z nich mohol prísť. Pretože táto kniha je aj o tom, ako sa vyrovnať so stratou.
Kniha je jedinečná v tom, že sa vlastne na nič nehrá. Nesnaží sa tváriť ako nejaká filozofická príručka, je to skrátka obyčajné rozprávanie, ktoré nie je zvláštne akčné a vďaka ktorému som mala vlastne spoznať Sala – a takisto sa niečo naučiť nielen o jeho živote, ale aj o tom svojom. Pretože sila tejto knihy tkvie v tom, že si ma absolútne získala už od prvej strany. Nie rafinovanosťou, nie zložitosťou, ale tým, že ma prinútila všetko to prežiť so Salom. Každý úsmev a aj každú slzu.
Nevysvetliteľná logika môjho života sa môže na prvý pohľad tváriť ako ďalšia tuctová kniha o dospievajúcom chalanovi, ktorý sa snaží nájsť svoje miesto vo svete. Bola by však chyba túto knihu k niečomu z toho prirovnávať, pretože ani v najmenšom nie je obyčajná. Áno, rozpráva príbeh o Salovi, sedemnásťročnom mladíkovi, ktorý zrazu nevie, kým je a snaží sa to zistiť. Tým, že mi rozpráva o svojom živote.
Lenže Benjamin Alire Sáenz dokázal viac ako len to, on ma totiž zobral za ruku, voviedol ma do obývačky Salvadorovho domu a posadil ma na gauč, aby som to všetko mohla prežívať nielen s ním, ale aj so všetkými postavami. Z tohto doslova VIP sedadla som si čítaním pospájala mozaiku Salvadorovej osobnosti a zistila som veľa o jeho živote. A nielen o tom jeho, ale aj o tom svojom, nakoľko ma kniha nútila neustále sa zamýšľať.
Pretože bola skutočná. Čítala som v nej o tom krásnom, ale o tom menej peknom. O ľudských pokleskoch, o chybách, ale aj o tom, ako sa z toho niekto dokáže predsa len poučiť. Precítila som tragédie, ale takisto zistila, že každá bolesť môže otvárať dvere k niečomu novému a možno aj peknému. A potom som si, niekde pri ďalších slzách a ďalších úsmevoch, uvedomila jedno. Táto kniha je rovnako úžasná ako život sám – hoci niekedy nás dokáže dohnať až k slzám.




Za poskytnutie knihy na recenziu
veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Slovart.
Knihu si môžete kúpiť TU.



oficiálna anotácia:
Salvador sa nikdy necítil adoptovaný. Má to šťastie, že vyrastal v milujúcej rodine po boku adoptívneho otca geja a vždy bol „dobrý chlapec“. Taký ten typ, čo vám lajkne fotku na Facebooku, len aby vám spravil radosť. Dobrý chlapec sa však hneď prvý školský deň maturitného ročníka pobije. A potom znovu. Akoby všetko v Salovi malo z ničoho nič chuť rozdávať údery, pobiť sa s celým svetom. Začína si klásť otázky, ktoré ho predtým netrápili. Predtým nič neriešil a teraz všetko spochybňuje. Občas už fakt netuší, kým vlastne je.
Niekto by povedal, že nastal čas dospieť. Salova najlepšia kamoška Samantha celkom určite. Prinajmenšom by to bolo logické. Ale čo keď život nie je vždy pekný ani logický?

2 komentáre:

  1. Skoro som odpadla, keď som zazrela knižku v knihkupectve. Vôbec som si nevšimla, že už vyšla a pritom som sa tak tešila... Autora milujem a Ari a Dante patria k prekrásnym príbehom, ktoré majú svoje miesto v mojom srdci. Už sa neviem dočkať, kedy si prečítam toto :)).

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dúfam teda, že sa ti kniha bude páčiť. Ja medzitým asi siahnem po knihe o Arim a Dantem. :)

      Odstrániť