štvrtok 5. septembra 2019

V ústrety novej budúcnosti | King of Scars

Autor: Leigh Bardugo
Názov: King of Scars (slov. Zjazvený kráľ)
Séria: Nikolai Duology (slov. Zjazvený kráľ)
Diel: prvý
Špecifikácia: návrat do obľúbeného sveta gríš, tentoraz aj očami nového kráľa
Slovenské alebo české vydanie: Slovart, SR (2019); Fragment, 2019 (ČR)
Hodnotenie na GR: 4.22


“The monster is me and I am the monster.” 


Ravka je krajina, ktorá zažila svoje vrcholy, ale najmä pády. Ten najväčší ju takmer roztrhal na kusy, no predsa sa skupine odvážlivcov podarilo zahnať temnotu na ústup a otvoriť dvere snáď novej budúcnosti. Lenže to bolo pred tromi rokmi. Odvtedy sa mnohé zmenilo, prišli nové zákony, reformy, spojenectvá, ale takisto sa ukázali ďalšie a ďalšie prekážky.
Na čele toho všetkého stojí Nikolai ako nový kráľ, ktorý zo všetkého najviac túži zabezpečiť pre svoju krajinu čo najlepšiu budúcnosť – aj keby to malo znamenať, že nebude jej súčasťou. Čo len dokazuje, aký typ postavy vlastne Nikolai je, lebo takáto forma nielen vlastenectva, ale hlavne obety, je veľmi zriedkavá. Čo na tom, že ju zakrýva svojim šarmom a niekedy nemiestnymi poznámkami, ktoré ma bavili od prvej strany až po úplne poslednú.
Avšak tu som narazila na mierny problém – ľudia sa nesmierne sťažovali. Pretože asi predpokladali, že keď táto dilógia nesie v názve Nikolaiovo meno, tak vlastne dostanú nejakých štyristo strán len o jeho dokonalom účese, o jeho šarme, jeho poznámkach a myšlienkach. Čo nie je tak celkom pravda, pretože toto je kniha predovšetkým o budúcnosti Ravky a tú pomáhajú tvoriť viaceré postavy, nielen Nikolai – takže áno, potrebovali sme na svet pozerať nielen Nikolaiovými očami, ale svoj príbeh rozprávala aj Zoja alebo Nina.
Bolo to potrebné a bolo to zaujímavé. Ravka síce otvorene už nie je vo vojne, ale stále stojí na pokraji ďalšieho konfliktu, nakoľko najskôr je potrebné vybrať si správnych spojencov a hlavne snažiť sa všetkých potešiť. Okrem toho je tu ešte otázka následníctva, keďže príležitosť stať sa kráľom je výnimočne lákavá.
Napriek tomu všetkému niektorí ľudia cítili potrebu sťažovať sa, že táto kniha je príliš málo zameraná na Nikolaia – akoby sa už tak okolo neho všetko netočilo. Pritom Nikolai je spúšťač toho všetkého a hlavne vďaka jeho rozhodnutiam a schémam potrebujeme sledovať nielen Zoju, jeho generálku, ale aj Ninu, nového špeha.
Ak teda odhliadnem od tejto čitateľskej nespokojnosti, dostanem sa skutočne k tomu, čo je možno nedostatkom tejto knihy – z väčšej časti je o politike, z tej ďalšej o pocitoch a neistote a hľadaní vlastnej cesty, no to všetko pre lepšiu budúcnosť. Čo v praxi znamená, že prvá polovica knihy má o čosi pomalší spád. Vlastne dej občas akoby neplynul, hoci nemôžem povedať, že by som sa vyslovene nudila. Na to ma až priveľmi bavili rozhovory postáv a ich správanie, pričom Nina mi asi najviac lámala srdce a Nikolai sa jej v tom občas dokázal vyrovnať.
“Stop punishing yourself for being someone with a heart. You cannot protect yourself from suffering. To live is to grieve. You are not protecting yourself by shutting yourself off from the world. You are limiting yourself.” 
Čo sa týka deja, bol teda zo začiatku pomalší a autorka naznačila hneď niekoľko zaujímavých línií, čiže nebolo úplne zjavné, o čom presne vlastne kniha bude. Okrem toho som sa pri čítaní kníh z GrišaVerse naučila čítať medzi riadkami – no napriek tomu som nedokázala pochopiť, čo majú medzi sebou spoločné niektoré opisované udalosti. Pôsobili na mňa dosť náhodne, takže som očakávala, že pravda bude presný opak. Áno, súviseli medzi sebou.
Dej sa skutočne rozbehol až niekde v polovici, keď začalo byť zjavné presne ako veľmi temná táto kniha má byť. Nebola len o rodiacej sa budúcnosti pre Ravku, to bola len jedna línia a tú dopĺňali ostatné. Na ďalšom fronte bojovala Nina pri plnení svojej vlastnej osobnej misie a na tom ďalšom Nikolai so všetkými nekonečnými náboženskými nezmyslami a predsavzatím zbaviť sa nielen svojho monštra, ale možno aj seba, ak to bude to najlepšie pre Ravku. Už som hovorila, aké je jeho mučeníctvo rozkošné?
Keď som knihu prečítala celú, dokázala som ju oceniť, rovnako ako jej postavy. Nikolai, Zoja a aj Nina prešli istým vývojom a hlavne našli to, čo hľadali. A hlavne pochopili, čo musia urobiť, aby dosiahli svoje ciele. Ich politická kariéra sa však v istých ohľadoch len začína a som si istá, že v ďalších knihách to bude ešte väčšia zábava.
Udalosti tejto knihy boli však o čosi záhadnejšie a autorke vyčítam hlavne to, že sa ma až príliš dlho snažila zmiasť. Jasné, všetko mala perfektne premyslené, všetky úskoky, klamy, zvraty, každý jeden boj, skrátka všetko. Vďaka postavám, ktoré si stvorila ako rozprávačov, táto kniha spája to najlepšie, čo svet gríš ponúka. Na jednej strane Nina ako špión so všetkými šialenými plánmi a na tej druhej Nikolai a Zoja pokúšajúci sa priniesť mier a prosperitu. Čo je podľa mňa veľmi zaujímavý koncept, ktorý ma bavil, najviac ma však oslovila dynamika medzi postavami.
Takže áno, táto kniha bola iná ako som si ju predstavovala. Nebolo to stopercentne akčné dobrodružstvo, bola to skôr pomalšia cesta plná nástrah a hlavne intríg úplne všetkých zúčastnených. Napriek tomu ma čítanie nesmierne bavilo a podľa mňa jediným nedostatkom je tak to, že ma autorka príliš dlho zavádzala, čo spôsobilo, že prvá polovica knihy bola o čosi pomalšia.


oficiálna anotácia:
Nikolai Lantsov has always had a gift for the impossible. No one knows what he endured in his country’s bloody civil war—and he intends to keep it that way. Now, as enemies gather at his weakened borders, the young king must find a way to refill Ravka’s coffers, forge new alliances, and stop a rising threat to the once-great Grisha Army.
Yet with every day a dark magic within him grows stronger, threatening to destroy all he has built. With the help of a young monk and a legendary Grisha Squaller, Nikolai will journey to the places in Ravka where the deepest magic survives to vanquish the terrible legacy inside him. He will risk everything to save his country and himself. But some secrets aren’t meant to stay buried—and some wounds aren’t meant to heal.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára