utorok 29. októbra 2019

Komiksové okienko, vol. 7

Opäť prichádzam s ďalšími komiksami, ktoré som v poslednom čase prečítala. Osobne si začínam myslieť, že nazvať túto rubriku „moje obľúbené komiksy“ bolo trochu nešťastné, nakoľko teraz som limitovaná písaním len o komiksoch, ktoré sa mi páčili. Našťastie väčšina toho, čo prečítam, je fakt dobré. Ako napríklad aj ďalších 5 kúskov, ktoré vám v článku ponúkam...



Peter S. Beagle & Peter B. Gillis – Poslední jednorožec
Na poli fantasy existuje veľmi veľa klasík a myslím, že príbeh o poslednom jednorožcovi patrí medzi ne – a to hlavne vďaka rovnomennému animovanému filmu. Pričom v prípade animáku aj komiksu hovoríme len o dvoch rôznych spracovaniach toho istého románu, ktorý napísal Peter S. Beagle. Do komiksovej podoby tento príbeh upravil Peter B. Gillis (ktorý má na konte staršie komiksy o Black Pantherovi alebo Doctorovi Strangeovi). Osobne som vlastne otvárala tento komiks s tým, že si veľmi nepamätám, o čom budem čítať – nakoľko animák som asi ani raz nevidela celý (ja viem, hanba mi). O to viac som si čítanie vychutnala. Na prvý pohľad by sa mohlo totiž zdať, že ide o rozprávku a možno ňou príbeh aj je, nakoľko je vhodný asi pre všetky vekové kategórie. Ja som v príbehu našla naozaj zaujímavé myšlienky, navyše je plný dobrodružstva a lásky, o vytrvalosti a schopnosti sebaobetovania. Skutočne silný príbeh, ktorý ma utvrdil v tom, že pôvodný román je právom považovaný za klasiku – tým pádom by som sa k jeho prečítaniu mala čo najskôr dostať, pretože som zvedavá, čo mi predloha tohto komiksu môže ponúknuť.

Kore Jamazaki – Čarodějova nevěsta (angl. The Ancient Magus' Bride)
Kedysi dávno pradávno som pozerala anime a čítala mangu. Potom som z toho akosi vyrástla, respektíve som si uvedomila, že väčšina anime/manga prejavov, sú pre mňa predsa len príliš melodramatické. Lenže potom prišiel Humbook, kde som videla papierovú maketu hlavných hrdinov tejto mangy (navyše v životnej veľkosti) a pri prehľadávaní stánku s knihami som si povedala, že ale hej, dám tomu šancu, nakoľko kamarátka to čítala a dosť sa jej to páčilo. Takže som bola zvedavá. Čarodějova nevěsta je príbehom mladučkej Čise, ktorá to v živote nemala ľahké a nakoniec ju v aukcii kúpi mocný a tajomný čarodejník, ktorý nemá tak úplne ľudskú podobu. Ich svety do seba doslova narazia, nakoľko Čise je plachá a nedôverčivá voči ľuďom, ktorí jej väčšinou len ubližovali, a jej čarodejník vlastne ľuďom a ich emóciám vôbec nerozumie a Čise považuje skôr za nejaký „vznešený“ projekt alebo domáce zvieratko. Čiže toto je presne ten typ príbehu, ktorý ja mám rada, navyše ma baví celý ten systém mágie a rôzne bytosti, ktoré sa tu objavujú, rovnako ma bavia aj dobrodružstvá, ktoré hrdinovia zažívajú. Len občas pri čítaní mám pocit, že sa v udalostiach strácam. Ale zase autorke nemôžem uprieť jedno – dokáže ma zaujať a okrem toho je pekne vidieť, ako sa s každým ďalším zväzkom zlepšuje.

C. S. Pacat & Johanna the Mad – Fence
Kto ma pozná osobne, určite vie, že ja som športový antitalent. Čo v praxi znamená, že ma zabíja už len pomyslenie na beh a než by som v telke mala dobrovoľne pozerať akékoľvek športové podujatie, tak sa radšej obesím na vlastných šnúrkach (hoci priznávam, že občasným zahliadnutiam niektorých športových podujatí sa predsa len nebránim tak, ako kedysi a mám slabosť na hokej a romány o sexi hokejistoch). Preto som váhala s čítaním komiksu, ktorí sa sústreďuje na príbeh šermiarov. Lenže potom to niekoľko ľudí, ktorých sledujem na GR, čítalo a tvrdili, že je to fakt zábavná oddychovka. Tak som sa nechala zlákať a musím uznať, že to ani v najmenšom neľutujem. Autorka je známa tým, že má sklony písať o LGBT komunite, plus dostáva za to, že v tomto komikse to nerobí zbytočne okatým spôsobom (hoci až na niekoľko zanedbateľných výnimiek je tento komiks výhradne o mužských postavách). Je to vlastne taký mix klasickej tínedžerskej romantiky o hľadaní vlastnej cesty a príťažlivejšou príručkou nádejného šermiara. Netuším, čo presne ma na tomto komikse bavilo najviac, ale ako celok ponúka celkom príjemné spestrenie a hlavne oddych v podobe nie príliš náročného príbehu. Autorke sa okrem toho darí venovať zaujímavým a dôležitým témam bez toho, aby som mala pocit, že mi to plieska o hlavu ako mokrú handru. Jediným nedostatkom je zatiaľ chýbajúce pokračovanie, ktorého by sme sa, snáď, mohli dočkať niekedy budúci rok – podľa všetkého aj s novelizáciou tohto zlatučkého komiksu.

Mat Groom & Eduardo Ferigato & Marcelo Costa – Self/Made
Priznám sa, že o tomto komikse som sa dozvedela len šťastnou náhodou – raz som narazila na fotku na intragrame a vzápätí sa dozvedela, že komiks vydalo moje obľúbené komiksové vydavateľstvom, tým pádom som bola prekliato zvedavá. Komiks sleduje osud bojovníčky Amaly, ktorá sa snaží pomstiť svojich vyvraždených ľudí. Vydáva sa na nebezpečnú cestu a zažíva rôzne dobrodružstvá – aby to všetko po čase začalo pripomínať nejaké šialené misie, až napokon vyjde najavo, že Amala je len postava z počítačovej hry. Len s tým rozdielom, že je až prekvapivo vnímavá a uvedomuje si, že niekto podivným spôsobom riadi jej správanie a ona sa voči tomu vzoprie, aby sa dozvedela, že je vlastne splneným snom dizajnérky, ktorá sa celý život snažila vytvoriť umelú inteligenciu schopnú učiť sa. Tento komiks je vlastne záznamom cesty Amaly, ktorá hľadá odpovede na existenčné otázky. Snaží sa pochopiť kým je a aké je jej poslanie – pričom do cesty sa jej stavajú nepriatelia, ale aj konšpirační teoretici. Príbeh je to teda veľmi náročný a hlavne filozoficky nesmierne silný, čiže vnímať ho bolo o čosi náročnejšie. Musela som čítať medzi riadkami a neustále sa rozhodovať, čo je metafora a čo je myslené doslova. Svojou podstatou mi to pripomínalo film Ja, robot alebo niečo ladené do podobných farieb, pričom vyrozprávať niečo podobné práve v komikse je nesmierne náročné. Osobne ma však tento komiks fascinoval a užila som si jeho čítanie a som si istá, že budem ďalej sledovať jeho vývoj a prípadné pokračovanie – ktoré autor prisľúbil, avšak nebude sa s nimi ponáhľať.

Neil Gaiman & Colleen Doran – Snow, Glass, Apples
Neil Gaiman je človek, ktorého vnímam predovšetkým ako románopisca – pričom je to až smutné, pretože jeho práca pre svetový komiks je nemenej legendárna. Hoci je pravda, že ja sa k jeho komiksovej tvorbe ešte len plánujem dostať. Raz. Čiže na tento komiks som narazila skôr náhodou, v článku o rôznych zaujímavých hororových príbehoch, pretože blíži sa Halloween a väčšina blogerov verí, že musia písať o strašidelných knihách, ktoré si rozhodne musím prečítať. Pričom vás asi sklamem, pretože strašidelné príbehy zo zásady nečítam, no strašidelné prerozprávanie Snehulienky znelo až príliš dobre na to, aby som si ho nechala ujsť. Hneď na začiatok však upozorňujem, že toto prerozprávanie je naozaj temné, miestami nechutné a dosť podrobné v niektorých trošku znepokojivých detailoch. Autor ale poňal toto prerozprávanie trochu inak – rozprávačom sa stala samotná „zlá“ kráľovná, pričom vysvetľuje, že Snehulienka možno nebola až taká nevinná ako sme mali veriť. Pre mňa je tento komiks ukážkou, kam až nás dokáže zaviesť fantázia a že každý príbeh má niekoľko verzií v závislosti od toho, kto vám ho rozpráva. (Čiže niečo podobné, o čo sa snažili tvorcovia animáku Hoodwinked.) Pričom tento komiks je vlastne pripomienkou takých tých klasických rozprávok, ktoré sú občas nechutné alebo strašidelné – a tým pádom sa veľmi nepodobá verziám rozprávok, ktoré nám ponúka Disney.


Máte nejaké obľúbené komiksy?
Určite sa so mnou podeľte, rada si rozšírim obzory.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára