štvrtok 31. októbra 2019

Minirecenzia #4: 3x YA contemporary (komédie)

Po dlhšom čase sa opäť hlásim s minirecenziami. Tentoraz som sa pozrela na zúbok trom knihám, ktoré vyšli tento mesiac (v prípade jednej knihy ten minulý) a na prvý pohľad ich spája aktuár tak to, že sú to YA jednohubky odohrávajúce sa v súčasnosti. Na druhý pohľad však majú spoločné ešte niečo – všetky tri ma dokázali rozosmiať...

Camryn Garrett – Full Dislosure
Kľúčové slová: Vírus HIV. Dôležitosť dôvery. Šialene vtipné momenty.
Táto kniha je v niečom ako každá typická jangadultka. Máme tu sedemnásťročné dievča, ktoré žije so svojimi dvomi adoptívnymi otcami, nedávno nastúpila do novej školy a akoby toho nebolo málo, často premýšľa o svojom neexistujúcom sexuálnom živote. V čom je teda táto kniha iná? Pretože Simone, hlavná hrdinka, vlastne ani normálny sexuálny život nemôže mať, nakoľko sa narodila s vírusom HIV, čiže zo zákona má povinnosť svojich prípadných partnerov o svojom stave informovať, čo je pre ňu náročné, lebo keď sa s tým priznala svojej niekdajšej najlepšej priateľke, povedala o tom všetkým, vďaka čomu musela zmeniť školu.
HIV je tematika, ktorú v YA literatúre neskloňuje takmer nikto, pričom keď sa pozriete na štatistiky, nakazených ľudí je vo svete naozaj veľa. Autorka sa ma síce v tomto smere nesnažila nejako vzdelať, ale snažila sa mi miesto toho ukázať, aký život ľudia s týmto vírusom majú – a že môže byť až žalostne normálny, ak im lekári namiešajú tú správnu kombináciu tabletiek. Okrem toho však má táto kniha ešte inú kvalitu – je nesmierne zábavná. Nehovorím len o rozhovoroch medzi postavami, ktoré ma neskutočne bavili. Hovorím aj o situáciách ako vystrihnutých z béčkových amerických komédií typu Prcičky, keď dve najlepšie Simonine priateľky zoženú falošné občianske, aby mohli ísť Simone kúpiť vibrátor do sex shopu – a verte mi, touto scénou to nekončí. Autorka sa teda venuje naozaj ťažkej téme a pristupuje k nej vážne a zodpovedne, ale napriek tomu sa jej podarilo ukázať, že aj napriek náročnej diagnóze môže byť život zábavný. A myslím si, že to je v súčasnej dobe nesmierne dôležité posolstvo.

Jenni Hendriks & Ten Caplan – UNpregnant
Kľúčové slová: Vražedný road trip. Fanatickí veriaci. Kúl vodič limuzíny.
Veronica má problém – jej frajer, zúfalý z myšlienky, že sa jeho frajerka kvôli vysokej odsťahuje na opačný koniec štátov, sa v istom zatemnení zmyslov rozhodne s tým niečo urobiť a teda poprepichuje kondómy, ktoré používajú. Výsledok na seba nenechá dlho čakať a Veronica zistí, že je tehotná, čo jej frajera veľmi teší a nakoniec vypláva na povrch koľko presne má toho spoločného s jej neplánovaných otehotnením. Veronica v tom však má jasno – dieťa sa jej do plánov nehodí, no aby sa o tom rodičia nedozvedeli, musí sa vydať na kliniku vzdialenú takmer tisícpäťsto kilometrov, pričom spoločnosť jej robí výstredná bývalá najlepšia priateľka.
Na prvý pohľad sa môže zdať, že táto kniha je tak trochu príliš otvorená v tom, o čom v skutočnosti je. Čo však z anotácie nie je až také zjavné je, že autori túto knihu od začiatku zamýšľali napísať ako zábavnú knihu. Nie, že by si snáď robili srandu z potratu, to našťastie nie, a celú túto tematiku vnímali veľmi vážne, avšak čo sa týka toho ostatného, tam sa rozhodne nekrotili. Dve dievčatá sa teda vyberú na cestu a jasným cieľom – ale dosiahnuť ho je veľmi náročné, nakoľko týmto dvom sa stane asi úplne všetko, čo by sa im mohlo stať, cez podivných spolucestujúcich, ukradnuté autá a zbrane až po únos fanatickými veriacimi. Môj humor je pritom práve dostatočne čierny na to, aby som si ich zážitky vážne užívala a perfektne sa na nich zabávala, pretože mi totálne pripomínali legendárnu komédiu Zahulíme, uvidíme. Jedinou brzdou v inak naozaj zábavnej jazde pre mňa však bola neustála pripomienka, prečo sa dievčatá na cestu vybrali. Pričom som si istá, že pri fantázii a vynachádzavosti prítomnej v knihe by autori dokázali prísť aj s iným vysvetlením, prečo sa vlastne na cestu vybrali – aj keby to mal byť len jeden prekliaty hamburger.
HBO pripravuje film, autori knihy napíšu aj scenár.

Ashley Elston – 10 Blind Dates
Kľúčové slová: Veľká hlučná rodina. Staré priateľská. Nepredvídateľní nápadníci.
Sophie má pred sebou vianočné sviatky – tie si plánuje užiť striedavo so svojím frajerom a takisto v kruhu svojej obrovskej hlučnej rodiny. Náhodou sa však dozvie, že jej frajer netúži po spoločných Vianociach, ale po slobode a tú sa mu rozhodne venovať, keď sa s ním rozíde. Sophie však má tú smolu, že jej rodina je nielen hlučná, ale aj pozorná, a všimnú si, že Sophie je nejaká smutná – a tak sa rozhodnú ju rozveseliť aj v prípade, že s tým ona sama nebude súhlasiť. Dodrhnú sa, že počas vianočných sviatkov majú k dispozícii presne desať voľných dní a vybraní členovia rodiny majú za úlohu jej v každý z tých desiatich dní dohodnúť rande s iným chalanom. Pričom zámerom je, aby sa Sophie opäť začala smiať – a s ňou všetci čitatelia.
Toto je úplne rozkošná a oddychová kniha. Autorka sa nesnažila nič komplikovať, skrátka vsadila na príjemné prostredie a hlučnosť obrovskej rodiny, ktorá sa do všetkého stará. Každé rande pritom bolo úplne iné a na každom z nich som sa zabávala z úplne iného dôvodu. Všetko to navyše vynikajúco fungovalo aj pri opisovaní rodinných scén, pretože členovia klanu boli spolu úplne dokonalí a nesmierne ma bavili. Kniha je teda poriadne zábavná, osobne by som ale prijala o niečo viac vianočnej atmosféry, ale zase nemôžeme mať všetko. Navyše táto kniha nie je len o zábave, ale nie až takou vážnou formou ukazuje dôležitosť a krásu rodinných vzťahov, ale aj priateľstiev, ktoré niekedy možno vyzerajú, že skončili, ale skutočnosť je mnohokrát iná. Skrátka, veľmi príjemné a veľmi zábavné čítanie, pri ktorom som dokázala úplne vypnúť a skrátka som si len užívala príbeh. Takýchto kníh by som potrebovala viac.

Zaujala vás niektorá z týchto kníh? Čítali ste niektorú?