nedeľa 22. decembra 2019

Tajné vyšetrovanie v budúcnosti | Všetky tie svety

Autor: Juraj Čorba & Dávid Marcin
Názov: Všetky tie svety
Špecifikácia: komiks o tajnom vyšetrovaní
Slovenské alebo české vydanie: Slovart, 2019 (SR)
Hodnotenie na GR: 4.33


Dej sa odohráva v nie veľmi vzdialenej budúcnosti, keď svet riadi moderná technika a umelá inteligencia. V srdci tejto spoločnosti vystupuje dvojica tajných vyšetrovateľov, ktorí obaja pochádzajú z iných oblastí, a snažia sa zastaviť narastajúcu hrozbu. Tá predstavuje tajomnú entitu nazvanú Helios, ktorá oslavuje život bez techniky. Táto záhadná osoba si získava veľkú popularitu, avšak tí, ktorí ho nasledujú, predstavujú ešte väčšiu hrozbu – dvíha sa vlna násilností a dokonca aj samovrážd. Prišiel teda čas Helia vypátrať a zastaviť skôr, ako vytvorí ešte väčšie nepokoje v spoločnosti.
Námet tohto komiksu mi v niečom pripomínal klasické sci-fi príbehy, nielen knihy, ale aj filmy, v ktorých sa tvorcovia zameriavajú na morálnu otázku spojenú s fungovaním umelej inteligencie. Podobne aj tento komiks sa venuje niečomu podobnému, hoci zo začiatku to nie je úplne zjavné. Pričom v deji sa postavy snažia nájsť odpoveď na otázku, či je lepší človek alebo umelá inteligencia (či akýkoľvek počítačový program), hoci je to nevyrovnaný boj, nakoľko počítače skrátka dokážu urobiť všetko rýchlejšie, no chýba im emocionálny rozmer. Pre mňa je to nikdy nekončiaci boj a som rada, že niečo podobné vlastne vyplýva aj zo samotného konca komiksu.
Čo sa týka jeho spracovania, veľmi ma oslovilo. Je pravda, že čo sa týka grafiky, mám rada skôr tie prepracované a farebné ilustrácie, ale na tejto ma niečo predsa len zaujalo. Sledovala som vlastne čierno-biele obrázky, veľmi jednoduché, ktoré mi pripomenuli dávnejšie začiatky komiksov, keď čitatelia nemali také veľké nároky na kresbu. A pritom som sledovala príbeh odohrávajúci sa v modernom prostredí, kde kraľujú počítače a postavy sa nestretávajú osobne, ale v rôznych virtuálnych realitách a simuláciách. Ten kontrast ma nesmierne oslovil a zaujal, tiež je pravda, že vďaka jednoduchosti kresby som sa lepšie dokázala sústrediť na samotný dej.
Ten nie je bohvieako bohatý a viac sa toho deje skôr medzi riadkami, než v bublinkách rozhovorov. Línia je veľmi priamočiara a celý príbeh sa odohráva v pomerne krátkom časovom období. Vlastne som len sledovala vyšetrovanie ústrednej dvojice, ktorá dáva dokopy doslova mozaiku osoby, ktorú hľadajú a pomaly si uvedomujú, že niečo v ich vyšetrovaní nie je s kostolným poriadkom a to veľké odhalenie príde až v závere. O to viac priestoru teda ostalo na premýšľanie a domýšľanie si.
Všetky tie svety je teda komiks, ktorý má čo ponúknuť. Námet sám osebe nie je možno až taký originálny, ale oslovilo ma, akým spôsobom bol spracovaný. K tomu prispieva aj samotná kresba, ktorá bola v hlbokom kontraste voči príbehu odohrávajúcemu sa vo svete najmodernejších počítačov a umelých inteligencií. Aj vďaka tomu mal tento komiks takú silnú výpovednú hodnotu. To, čo príbeh hovorí, bolo nesmierne filozoficky i morálne silné, no ešte silnejšie bolo to, čo mi príbeh už nepovedal a čo som si mala domyslieť. Pretože tento komiks ma prinútil predovšetkým premýšľať a to je vždy dobré znamenie. Okrem toho ide tiež o veľmi silný debut, vďaka ktorému sa budem tešiť na ďalšiu autorovu tvorbu.


Za poskytnutie knihy na recenziu
veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Slovart.
Knihu si môžete kúpiť TU.


oficiálna anotácia:
Experimentálna grafická novela Všetky tie svety slovenských autorov Juraja Čorbu a Dávida Marcina rozpráva príbeh dvoch špičkových expertov riešiacich nezvyčajnú bezpečnostnú hrozbu spojenú s nástupom nových technológií. Obaja analyzujú učenie zakladateľa antitechnologického hnutia, anonymného Helia, ktoré aktívne šíria jeho followeri prostredníctvom sietí, 3D hologramov a ďalších nových komunikačných kanálov. Hlavní protagonisti On a Ona zistia, že na niektorých ľudí majú Heliove posolstvá zvláštny účinok, a uvedomia si, že tento prípad si vyžaduje mimoriadnu opatrnosť a špeciálny prístup. Uprostred intenzívnej a únavnej práce však prídu na to, že s ich misiou nie je niečo v poriadku...

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára