streda 4. decembra 2019

Život v zajatí očakávaní | Radio Silence

Autor: Alice Oseman
Názov: Radio Silence
Špecifikácia: YA o očakávaniach a realite, o snoch a rôznych cestách, ako ich naplniť
Slovenské alebo české vydanie: zatiaľ nie je
Hodnotenie na GR: 4.23


“I wonder – if nobody is listening to my voice, am I making any sound at all?”


Frances je nadaná a inteligentná študentka. Má pred sebou skvelú budúcnosť a jasne stanovené ciele. Verí, že najväčšie šťastie jej prinesie práve akademický úspech a s tým spojené štúdium na prestížnej univerzite. Jej život teda tvoria domáce úlohy, projekty a štúdium, a takto ju poznajú aj jej kamaráti zo školy. Ako tú, ktorá sa nikdy nezabáva, pretože svoj život berie až príliš vážne.
Ale na druhej strane ešte existuje iná Frances, tam vnútri, skrytá pred ostatnými, tá Frances, ktorá rada kreslí, má vlastný blog, nosí šialené svetre a počúva nie veľmi známy podcast o vymyslenom univerzitnom meste. Jej svet sa otočí hore nohami, keď sa osobne stretne s tvorcom tejto relácie a uvedomí si, že život je viac ako len akademický úspech.
Táto kniha ponúka v podstate dosť ohraný námet, vlastne hneď niekoľko námetov, ktoré sa autorka rozhodla čo najlepšie spracovať. Do určitej miery sa jej radilo, možno aj preto, akým spôsobom mi tieto témy prezentovala. Predovšetkým sa jej veľmi dobre podarilo vystihnúť geekovskú komunitu, všetkých tých zapálených fanúšikov, ktorí radi kreslia svoje obľúbené postavy, tešia sa na každý nový diel tejto šialene nepopulárnej šou a rozhovor vedú výlučne prostredníctvom hlášok z obľúbených filmov a seriálov.
Z tohto pohľadu kniha vlastne ani nemohla byť lepšia a ja som si atmosféru dokonale užívala. Autorke sa tiež podarilo vystihnúť človeka, ktorý tak trochu pred svetom skrýva svoje skutočné geeky ja, ktorý sa javí ako úplne nudný predstaviteľ ľudského pokolenia, pre ktorého sú dôležité známky a úspech v škole. A je smutné, že mnoho deciek takýmto spôsobom vedie svoj život, pretože sa z nejakého dôvodu hanbia za to, akí sú – viním z toho predsudky a ľudskú prirodzenosť, ktorá nudným neandertálcom našepkáva, aby zatracovali všetko, čo sa od nich len trošku líši.
Do tohto všetkého najviac zasahovala ešte iná téma – očakávania a ako sa s nimi vyrovnať. Tu na scénu prichádza predovšetkým Frances. Nie, že by ju rodičia nútili študovať a ísť do školy, aby si cez ňu plnili svoje sny, skôr ide o Francesinu vieru, že inteligencia je jej jediná dobrá vlastnosť a mala by ju čo najlepšie využiť. Dosť pomýlené predsavzatie, ale som presvedčená, že takýto ľudia naozaj existujú a možno som niektorých z nich aj osobne stretla.
“People move on quicker than I can comprehend. People forget you within days, they take new pictures to put on Facebook and they don't read your messages. They keep on moving forward and shove you to the side because you make more mistakes than you should.”
Nebola by to však správna tínedžerská kniha, ak by sa s ňou nespájala aj téma hľadania samého seba a svojho miesta v spoločnosti. Čiže áno, toto je úplne typická tínedžerská kniha, so všetkou drámou a melodrámou, so všetkými predsudkami a dôležitými rozhodnutiami a všetkým ostatným, s čím sa mi táto literatúra podvedome spája. Jediný rozdiel? Tá zaujímavá internetová šou, na ktorej by sa Frances mohla autorsky spolupodieľať.
A zrazu sa nejakým zázrakom táto relácia stane populárnou a čoskoro sa všetci dozvedia, kto sú tvorcovia. Čo bola tiež zaujímavým spôsobom spracovaná téma o nástrahách popularity a aké náročné je občas nepodliehať šialeným predstavám. Okrem toho tiež autorka jasne ukázala, aké náročné je v podobných situáciách diskutovať a nepodliehať hneď šialeným obavám.
Z tohto všetkého mi okrem toho tak nejako vyplynulo, že táto kniha by vlastne mala byť nesmierne epická a úplne úžasná. Realita sa však trochu líši. V skutočnosti autorke hrozne dlho trvalo, kým ma vôbec presvedčila, či chcem pokračovať v čítaní. Prvá tretina bola hrozne rozvláčna a v deji sa vlastne nič nedialo, nebola tam dokonca ani žiadna iskra, ktorá by ma nútila pokračovať v čítaní. Potom prišiel ten dôležitý zlom a začal ma baviť aj dej, ktorý bol presne taký prehnane dramatický spôsobom, ktorý je vlastný najmä tínedžerskej literatúre.
Autorke sa podarilo spracovať naozaj zaujímavé témy a dokonca ma bavil aj spôsob, akým to robila, ale napriek tomu sa pri čítaní nedostavil taký ten „wau“ efekt, ktorý som očakávala. Vo výsledku to teda bola skôr priemerná kniha, ktorá bola taká veľmi britská, až som z toho sama bola dosť prekvapená. Len si nie som istá, či by sa autorka potešila, že jediné, čo si o jej knihe pamätám, je to prísne anglické prostredie.
Radio Silence je ďalšia z tínedžerských kníh, ktorá spracováva už známe témy, avšak snaží sa to kombinovať s opismi geeky komunity. Napriek autorkinej snahe túto knihu nejako odlíšiť od mora ostatných podobne ladených, som nakoniec v rukách držala niečo oddychové, čo neurazí a dokáže zrelaxovať, no nedokázalo ma to strhnúť alebo ohúriť. Počas čítania som teda skôr premýšľala o knihách, ktoré tieto témy spracovávajú lepšie a hlavne zaujímavejšie. Čo je určite škoda, pretože zase na druhej strane podobné knihy sa len málokedy odohrávajú v Anglicku, ale ani všetko to zaujímavé britské nezlepšilo môj čitateľský zážitok.


oficiálna anotácia:
Frances has always been a study machine with one goal, elite university. Nothing will stand in her way; not friends, not a guilty secret – not even the person she is on the inside.
But when Frances meets Aled, the shy genius behind her favourite podcast, she discovers a new freedom. He unlocks the door to Real Frances and for the first time she experiences true friendship, unafraid to be herself. Then the podcast goes viral and the fragile trust between them is broken.
Caught between who she was and who she longs to be, Frances’ dreams come crashing down. Suffocating with guilt, she knows that she has to confront her past… She has to confess why Carys disappeared…

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára