štvrtok 19. novembra 2020

Minirecenzie #11: 2x fantasy novinka (#sklamanie)

Tento mesiac som s dostala hneď k dvom na prvý pohľad zaujímavým fantasy novinkám. Obe pritom sľubovali dospelácky zážitok a zaujímavé prvky a niečo, čo skrátka musím mať a čítať. Lenže nie všetky sľuby sa dajú splniť – hlavne v otázke literatúry...

Kass Morgan & Danielle Paige – The Ravens (The Ravens #1)

Kľúčové slová: Vysokoškolské spolky. Mágia. Nebezpečné tajomstvá.

Príbeh je o členkách vysokoškolského spolu s názvom Kapa Ró Ní (v angličtine Kappa Rho Nu), ktoré však nie sú len také obyčajné elitárky – sú to totiž čarodejnice a medzi niekedy nič netušiacimi nováčikmi hľadajú dievčatá nadané mágiou. Do tohto sveta náhle po hlave padne Vivi, ktorá ani len netušila, že je čarodejnica. Pričom okrem tohto odhalenia musí čeliť aj nebezpečenstvu zo spolkovej minulosti, o ktorej takmer nikto ani len netuší.

Na túto knihu som sa tešila. Po Deviatom spolku Leigh Bardugo ma táto tematika láka, pretože má jednoznačný potenciál, ktorý zatiaľ nebol vyčerpaný. Séria The Ravens však z neho takmer nič nevyťažila. Táto kniha pritom nebola až taká zlá – bavil ma magický systém spojený s tarotovými kartami a aj celé to vykreslenie spolku plného čarodejníc. Čo ma však bavilo už menej je štýl, akým kniha bola písaná – alebo aspoň jedna jej časť. Táto kniha je totiž dielom dvoch autoriek, ktoré sú v zahraničí dosť známe. Každá z nich teda písala svoju časť knihy z pohľadu inej postavy. Jednou bola Vivi, ktorá sa prezentovala ako typická nasratá tínedžerka, ktorej matka celý život niečo tajila. Druhou bola Scarlett, ktorá žila mágiou a len pre spolok a snažila sa dosiahnuť úspech, lebo jej staršia sestra aj matka sú slávne čarodejnice a ona sa im musí vyrovnať. No zatiaľ čo Vivi riešila len somariny a popularitu a hnevala sa na matku, Scarlett išlo prakticky celý čas o život, pretože ju niekto prenasledoval.

Diametrálne odlišné hlavné hrdinky by mi až tak nevadili, problém bol, že každá z týchto postáv tvorila svoju vlastnú atmosféru – Vivi takú tú otravnú stredoškolskú a Scarlett poriadne napínavú, temnú a trileroidnú. Dokopy to však absolútne nefungovalo a pre mňa sa tak táto kniha stala tým ukážkovým príkladom, ako spisovateľské spolupráce ani v najmenšom nemajú fungovať – teda ak cieľom spisovateľského dua nie je napísať knihu s rozdvojenou osobnosťou.

Elise Kova – A Deal with the Elf King (Married to Magic #1)

Kľúčové slová: Dohodnuté manželstvo. Mágia. Hľadanie pravdy.

Pred tromi tisíckami rokov ľudia uzatvorili dohodu s magickými národmi – že budú žiť v mieri a za to spomedzi seba vyberú dievča nadané mágiou, ktoré sa má stať Ľudskou kráľovnou, aby mohla priniesť rovnováhu do sveta elfov. Luella nie je z dievčat, ktoré by o podobnom osude snívali a miesto toho sa ponorí do štúdia rastlín, aby z nej bola najlepšia liečiteľka pre ľudí v dedine. O to väčšie je jej prekvapenie, keď si kráľ príde práve pre ňu.

Už som mala to potešenie čítať knihy Elise Kovy, takže som vedela, že ma táto kniha s najväčšou pravdepodobnosťou neposadí na zadok svojou úžasnosťou, ale stále to bude veľmi príjemná oddychovka. A tým táto kniha aj je – bohužiaľ však romantickou, nie fantasy oddychovkou. Ústredným motívom knihy je dohodnuté manželstvo a klasický príklad vzťahu od nenávisti k láske. Čo je v poriadku, ale nie v prípade, že to ide na úkor celej fantasy línie. Miestami to na mňa totiž pôsobilo, že táto kniha mala byť romantickou knihou, ale autorka potrebovala napísať niečo dlhšie, v čom by postavy nemohli byť hneď spolu, tak si povedala „a čo keby som tam dala nejakú fantasy zápletku“. Čo je fajn, ale nie v prípade, že ju potom celú odignorovala a nerozvíjala ju, takže keď prišlo konečné rozuzlenie, len som znudene mľaskla jazykom a povedala si, že mi za to tých vyše tristo strán strápenia ani nestálo.

Chystáte sa čítať niektorú z týchto kníh?