piatok 13. novembra 2020

Rôzne podoby lásky | Variácie záhad

Autor: André Aciman
Názov: Variácie záhad (angl. Enigma Variations)
Špecifikácia: príbeh jedného muža o rôznych podobách jeho lások
Slovenské alebo české vydanie: Slovart, 2020 (SR + ČR);
Hodnotenie na GR: 3.72

 

„Veríme, že priatelia zostanú priateľmi naveky a tých, čo milujeme, budeme milovať navždy.“

 

Po dvoch autorových prečítaných knihách som podvedome tušila, čo mám očakávať. V prvom rade to boli postavy. Acimanovi protagonisti sú nenápadní ľudia. Sú to milovníci hudby, obdivovatelia umenia a vášniví čitatelia. Pričom svoje vášne často premieňajú na zamestnania. Sú to filozofi zocelení životom a obklopujú sa rovnako zmýšľajúcimi ľuďmi. Vo svojej podstate sú to bohémovia s otvoreným postojom k sexualite, či už svojej vlastnej alebo tých okolo seba, pretože láska je láska, bez ohľadu na to, koho milujete.

V druhom rade som očakávala autorov štýl. Vysoko poetický, ktorý plynie ako voda v mori alebo tóny v nádherne clivej skladbe, až kým slová nenarazia na prekážku, možno útes alebo prasknutú strunu. Tou prekážkou sú väčšinou prekvapivé scény, ktoré ma nútili dvíhať obočie. Často obscénnosti, ktoré však poslúžili ako výkričník za nejakou myšlienkou. A tých mi autor vždy ponúka viac ako dosť.

To je vlastne to, čo si na autorových knihách vážim asi najviac – to, aké sú úprimné. Pretože nejde o to zidealizovať si niektorú postavu, ale ako čitateľ ju má vidieť takú, aká je. Som svedkom jej lepších chvíľ, ale aj zaváhaní a pádov, ktoré ju majú niečo naučiť. Iné to nie je ani v prípade tejto knihy, ktorá sa sústreďuje na život Paula (alebo Paola, ako ho volajú počas horúcich liet strávených na talianskom vidieku).

Paul mi v piatich takmer samostatne pôsobiacich častiach príbehu hovorí o svojom živote. Ale nepredstavuje mi svoje úspechy v zamestnaní, ale svoj sociálny život, pričom postupuje od svojich mladíckych a detských čias až po usadený strený vek. Napriek tmu, že sa mi text čítal dobre, zo začiatku som nedokázala pochopiť, čo sa mi autor snaží povedať. Až kým som sa viac nezamyslela nad hudobnými variáciami spomenutými v prvej časti knihy.

„V ten deň po príchode sa matka zúfalo snažila uzmieriť si ma, prihovárala sa mi sladkým a mierumilovným hláskom a naozaj sme sa čoskoro udobrili. No škodu nepredstavovali tie slová, ktoré vyslovila a teraz by ich najradšej vzala späť, a ja ich nikdy nezabudnem. Škoda sa napáchala na našej láske, stratila sa vrelosť, spontánnosť, zostala povädnutá, obozretná a smutná.“

Pretože podobne ako rôzne variácie jedinej skladby, aj v prípade tejto knihy ide o variácie – ale o variácie citu. Paul mi prostredníctvom piatich dejstiev rozpráva o svojich skúsenostiach s láskou. Cez naivné zbožňovanie malého chlapca, cez priateľskú lásku a posadnutosť, až k zúfalej žiadostivosti a prázdnej predstave. Paulove lásky boli horské i sladké, vždy mu niečo vzali, ale nakoniec aj niečo získal.

A o tom všetkom je táto kniha. O láske a jej podobách a o tom, že nám často láme srdce a ničí nás, ale napriek tomu tomuto citu opätovne prepadáme, pretože zlomené srdce sa dá prežiť a blízkosť iného človeka je niekedy to jediné, čo nám dokáže pomôcť. Takže táto kniha je, rovnako ako dve predošlé, čo som od autora prečítala, liahňou krásnych myšlienok a zamyslení, ku ktorým sa budem rada vracať.

Variácie záhad je krásne napísaná kniha, v ktorej André Aciman predstavuje život ďalšieho svojho bohéma. Citlivo predstavené zamyslenia občas zdôraznia prekvapivo obscénne momenty, vďaka ktorým som mohla spoznávať hlavného hrdinu Paula. Paul mi cez päť častí svojho života rozpráva o svojich láskach – každá má iný charakter, predstavuje inú variáciu toho istého citu. A hoci mu každá z nich svojim spôsobom zlomila srdce, tiež ho naučili, že život je len jeden a váhanie ho môže ochrániť pred bolesťou, ale vďaka tomu sa ochudobní aj o to pekné, čo so sebou prináša blízkosť iného človeka.

Za poskytnutie knihy na recenziu
veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Slovart.
Knihu si môžete kúpiť TU.

 

 

oficiálna anotácia:

Je možné, že nevieme, čo chceme. Možno navždy zostaneme záhadou pre seba a pre iných. Skôr či neskôr však zistíme, kým sme celý čas skutočne boli.

Variácie záhad sú súpisom veľkých lások jedného muža od mladíckeho vzplanutia k mladíkovi v talianskom rybárskom mestečku cez posadnutosť mužom, ktorého stretne na tenisovom kurte, až po nenaplnenú vášeň k jednej Newyorčanke. A hoci ho intenzívne túžby, straty a sklamania k ničomu jednoznačnému neprivedú, pochopí, že zlomené srdce je niečo, čo sa dá prežiť, tak ako láska či zvýšená teplota alebo túžba načiahnuť sa ponad stôl a chytiť niekoho za ruku.

André Aciman je autorom bestsellera New York Times Daj mi tvoje meno, podľa ktorého nakrútili aj úspešný film, ako aj jeho pokračovania Nájdi si ma.

 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára