piatok 2. októbra 2020

Drastické riešenie problému | Prvá lož

Autor: A.J. Park
Názov: Prvá lož (angl. The First Lie)
Špecifikácia: triler o manželoch, ktorí sa rozhodli ukryť mŕtvolu
Slovenské alebo české vydanie: Lindeni, 2020 (SR)
Hodnotenie na GR: 3.40

 

„Musíme nejako prísť na to, ako ísť ďalej. Kým sme tu spolu, kým si pomáhame, pôjde to.“

 

Paul a Alice sú dlhé roky manželia. Paul je úspešný právnik a čoskoro sa z neho stane najmladší okrskový sudca. Alice ho podporuje vo všetkom a stáva sa z nej žena v domácnosti. Ich život je teda takmer obyčajný, až kým sa nestane niečo desivé – do ich domu sa niekto vláme a Alice vlamača zabije. No miesto toho, aby to ohlásili, sa rozhodnú telo ukryť a zabudnúť na to. Je však možné zabudnúť na muža, ktorý sa vám vláme do domu a zničí vám život?

Tematicky ide o veľmi príťažlivú knihu, o tom niet pochýb. Predpokladám, že ako tvrdí anotácia, mnoho ľudí sa bojí práve tohto – že sa vám niekto vláme do domu. Presne to zažili postavy, ale v ich prípade to skončilo mŕtvolou. Ale táto udalosť je pre nich len začiatkom cesty. Pretože napriek tomu, že mi Paul a Alice poskytli dosť dobrý návod na to, ako sa úspešne zbaviť mŕtvoly, už mi neprezradili iné dôležité detaily. Ako napríklad kto bol tento mŕtvy muž, ako a prečo sa vôbec ocitol v ich dome.

Okrem toho je však v knihe ešte jedna dejová línia – ide o vyšetrovanie niekoľkých skutočne brutálnych vrážd, pri ktorých neostali na mieste činu žiadne stopy po vrahovi a obete nemajú na prvý pohľad vôbec nič spoločné. Hoci mne bolo od začiatku jasné, že toto vyšetrovanie bude mať niečo spoločné s Paulom a Alice. Avšak týždne ubiehali a nič sa nestalo, nikto muža nehľadal a nikto im neprišiel pokladať nepríjemné otázky.

Paul si takmer vydýchol, ale na Alice všetko dolieha – ako žena v domácnosti musí tráviť celé dni v dome, v ktorom zabila človeka. Všade ho vidí, nedokáže spať, nevie sa sústrediť, je paranoidná a vidí tiene aj tam, kde nie sú. Skrátka rozklad psychiky v priamom prenose. Mala by som teda byť spokojná. No teraz príde to ale, ktoré ste práve zacítili.

Napriek tomu, že námet bol zaujímavý a tak trochu ma bavilo jeho spracovanie a mala som plno otázok a na konci som bola prekvapená tým, čo sa vlastne v skutočnosti stalo, nemôžem povedať, že by sa mi kniha extrémne páčila. Zásadným problémom totiž bolo, že ma vôbec nechytil autorkin štýl. Už od začiatku na mňa pôsobil kostrbato, ale povedala som si, že to je prejav debutujúceho autora. Prižmúrila som oko, mávla nad tým rukou a pokračovala v čítaní. Pretože som bola zvedavá.

Lenže tak ako mi nesadol autorkin štýl, tak mi nesadli ani jej postavy – pretože som im nedokázala veriť. Zatiaľ čo inokedy sa dokážem do postáv vcítiť, tentoraz som sa cítila ako pri sledovaní fakt zlého filmu s ešte horšími hereckými výkonmi. Postavy pre mňa boli nemožné figúrky bez minulosti a motivácie, to, čo sa im dialo, bolo ako čítať opis príznakov v nejakej odbornej príručke. Takže hoci ma skutočne bavil ten kriminálny prípad nedokázala som ho vlastne ani oceniť, pretože si ma autorka skrátka nedokázala získať.

Prvá lož je zaujímavým trilerom o manželoch, ktorí sa rozhodnú ukryť mŕtvolu. Autorka všetko drží v tajnosti až do posledného momentu, takže nie je úplne jasné, kto bol muž a čo presne robil v dome. Podobné tajomstvo však pôsobí ako katalyzátor psychických problémov a Alice aj Paul im musia čeliť, hoci pre Alice je to horšie, nakoľko každý deň trávi čas v dome, v ktorom sa už nedokáže cítiť bezpečne. Okrem toho sa na pozadí týchto udalostí odohráva aj policajné vyšetrovanie niekoľkých brutálnych vrážd. Kniha teda má čo ponúknuť, no napriek tomu ma nechytila, pretože ma absolútne nebavil autorkin štýl a ani jej postavy si ma nedokázali získať.

Za poskytnutie knihy na recenziu
veľmi pekne ďakujem spoločnosti Albatros Media.
Knihu si môžete kúpiť TU.

 


 oficiálna anotácia:

Ukryli telo. Zachovali tajomstvo. Ale čo je pravda a čo lož?

Za bezsenných nocí si to všetci občas predstavujeme. Ste doma sami. Niekto sa k vám vláme. V sebaobrane votrelca zabijete. A teraz ste pre políciu zločincom vy. Presne takúto situáciu nájde po svojom príchode domov advokát Paul Reeve. Jeho manželka Alice stojí v spálni, v trasúcej sa ruke zviera zakrvavený nôž na otváranie listov. Každý z nás by uveril človeku, ktorého najviac miluje. Ale urobil by každý z nás to isté, čo si vzápätí zvolili Paul a Alice? A ako ich rozhodnutie ovplyvní ich ďalší život?


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára