štvrtok 7. januára 2016

Lunar Chronicles projekt | Cinder



Cinder je prvou knihou série The Lunar Chronicles (v Česku Měsíční kroniky) a rozpráva príbeh o sirote Cinder, ktorá vyrástla v rodine vynálezcu, ktorý ju jedného dňa doniesol domov, kde na neho čakala žena a dve dcéry. Je jasné, že Cinder má dosť ťažký život a rodina na ňu nepozerá ako na výhru v lotérii. Podľa tohto námetu, mena hlavnej hrdinky a niektorých udalostí je veľmi rýchlo jasné, že príbeh bol inšpirovaný rozprávkou o Popoluške...

Autor: Marissa Meyer  
Názov: Cinder 
Séria: The Lunar Chronicles (Měsíční kroniky) 
Diel: prvý 
Slovenské alebo české vydanie: Egmont, 2012 (ČR) 
Hodnotenie na GR: 4.14
Šestnáctiletou Cinder považuje většina lidské společnosti za nepovedenou hříčku techniky a její macecha za neúnosné břemeno. Být kyborg ale má i své výhody – mozkové rozhraní poskytuje Cinder nevšední schopnost opravovat věci, díky čemuž se stane nejvyhlášenější mechaničkou ve městě. Právě tato pověst přivede k jejímu stánku prince Kaie, který potřebuje před výročním bálem opravit porouchaného androida. Princ opravu v legraci nazve otázkou národní bezpečnosti, ale Cinder má podezření, že věc je mnohem vážnější, než jí je princ ochoten prozradit...

Ako to vzniklo?
Cinder a jej príbeh nevznikol cez noc a autorke trvalo dlho (necelé dva roky), kým ho prerobila do tej podoby, v ktorej ho poznáme dnes. Najskôr bola napísaná pôvodná verzia príbehu „Luna v. 4.2“, ktorá vznikla ako súťažná poviedka pre stránku Aria’s Ink, čo je populárna stránka pre fanfiction príbehy na mangu Sailor Moon. V tejto súťaži si mal každý vybrať dve indície z desiatich, ktoré potom musel obsiahnuť v príbehu.
Marissa skončila s dvomi, z ktorých podľa jednej sa mala zamerať na nejekú rozprávkovú postavu a napísať o nej príbeh tak, aby sa odohrával v budúcnosti. Sama tvrdí, že jediné, čo má Sailor Moon spoločné s rozprávkami, sú asi hovoriace zvieratá, konkrétne mačky. Takže vznikla sci-fi verzia Kocúra v čižmách. (Osobne si to neviem predstaviť, ale tento príbeh stále môžeme nájsť na internete a prečítať si ho, konkrétne TU)
Kocúr v čižmáchPopoluška nemajú nič spoločné, ale vďaka tomuto príbehu autorka nazbierala inšpiráciu a uvedomila si, že by to mohlo fungovať. Z pôvodného príbehu si zobrala niektoré maličkosti a námety na zápletky v Cinder a ostatných knihách.
Ako teda vznikla Cinder? Možno ste niekedy počuli o projekte NaNoWriMo. Ak nie, ide o projekt s názvom National Novel Writing Month, ktorý funguje asi sedemnásť rokov. Ide o to, že od 1. do 30. novembra máte napísať príbeh, ktorý by mal mať 50 000 slov. (Bližšie informácie nájdete na oficiálnej stránke TU.) Autorka však namiesto 50 000 slov napísala za 30 dní 150 000 slov a okrem Cinder napísala aj hrubé náčrty Scarlet, CressWinter. V tejto prvej verzii mala Cinder len necelých 70 000 slov.
Chrám v Pekingu
Marissa zasadila príbeh do prekvapivého prostredia novovekej Číny. Ale čo by tam Popoluška robila? Nuž, podľa samotnej autorky existuje niekoľko teórií, odkiaľ vlastne pochádza pôvodná rozprávka. Ešte pred verziou Bratov Grimmovcov a Charlesa Perraulta existoval príbeh pochádzajúci z Číny z 9. storočia známy ako „Ye Xian“, z ktorého vlastne príbeh o Popoluške čerpá námet.
Niektorí učenci takisto prišli s teóriou, že ikonická sklenená črievička, ktorú bratia Grimmovci zmenili na zlatú, pochádza z čínskych tradičných topánok pre ženy. Tie, ako vieme, sú veľmi malé, takže by to vysvetľovalo, prečo bola Popoluškina topánočka taká maličká.
Autorka túto skutočnosť využila a príbeh zasadila do čínskeho prostredia. Jasne tak prejavila svoj názor o pôvode príbehu a takisto si povedala, že príbeh odohrávajúci s v Číne bude zaujímavejší ako ďalší príbeh odohrávajúci sa v Amerike.

Môj názor?
Marissa Meyer sa do starého príbehu snažil vložiť čo najviac originality. Nejde teda o ploché prerozprávanie rozprávky, ale o celkom nový námet. V podstate nám predstavuje dystopický svet, v ktorom ľudstvo ničí choroba, na ktorú neexistuje liek. Teda, to si majú myslieť všetci obyvatelia Zeme. V tejto budúcnosti je obývaný aj Mesiac a to bytosťami, pre ktoré je vizuálna krásna najdôležitejšia.
Nachádzame ti tiež nové technológie, úžasné prostredie a bohatú históriu, ktorú autorka nielen vymyslela, ale aj perfektne odôvodnila. Hoci si zachováva typickú naivitu a predvídateľnosť rozprávky, je v nej istá iskra, ktorá ju odlišuje od iných „retellingových“ kníh. V konečnom dôsledku dostaneme Popolušku Cinder, ktorá neupratuje dom, ale všetko v ňom opravuje. Stará sa o celú domácnosť tým, že zarába dosť peňazí. Je tak trochu kyborg, keďže má v hlave počítač a k tomu umelú ruku i nohu, ktorú neskôr pri úteku z bálu stratí... To však nie je jediným prekvapením tejto knihy.  
Cinder je zaujímavým začiatkom dobre vyzerajúcej série. Príbeh plný rozprávkových námetov a istej naivity, ktorý skvele dotvárajú nové technológie a pohľad do budúcnosti. Vzbudí záujem a núti čitateľa otáčať stránky. V príbehu sa stále niečo deje a mnoho otázok ostáva nezodpovedaných a k nim sa ešte pripájajú ďalšie.

Oficiálne knižné video:
Obálky niektorých svetových vydaní:
 
zľava: Česko, Amerika, Kórea, Rusko
zľava: Španielsko, Švédsko, Thajsko, Vietnam
 

6 komentárov:

  1. Super zhrnutie! Cinder sa mi páčila. Nejaké veci sa síce dali dosť rýchlo predvídať, ale čítalo sa to veľmi dobre.
    A vôbec som netušila, ako to vzniklo. Aj tie veci o Popoluške z Číny ma dostali :D :D Ale tá malá noha dáva zmysel. :D :D Možnože všetky Popolušky bol spolovice Číňanky :D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Keď som začala písať tento článok, tiež som bola prekvapená, čo všetko som našla. :D

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ach, ja som to ešte nečítala a takú mám chuť, že keď to niekde nájdem, tak sa do toho pustím, aj keby som všetky ostatné knihy ( ktoré musím prečítať!) mala z okna vyhodiť! :D ♥ Tak dobre to vyzerá, že si fakt nemyslím, že by ma to sklamalo... inak, pekné zhrnutie, ktoré ma navnadilo do tejto mojej bojovnej nálady! Keď si tú knihu v najbližšej dobe zoženiem , tak budú všetky zásluhy tvoje! :))

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Ja som tento článok písala s tým, že chcem ostatným predstaviť svoju obľúbenú sériu. Nalákať ich. :)
    Aj keby som nalákala len teba, považovala by som to za úspech. ;)
    Je to skutočne skvelá kniha a ešte lepšia séria.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Páni 150 000 slov za mesiac? Wauuu! Má môj obdiv! (Ale to má tak či tak pretože tá žena je podľa mňa geniálna! :3 ) O tom Čínskom pôvode som už niekde čítala, ale tak v kuse si predstavím pod pojmom čínske dievča Mulan a potom ma to dosť mätie :D Ale tak dáva to zmysel, hlavne to stou maličkou nohou. Ale úprimne ani verzia od Bratov Grimmovcov mi nie je po chuti-to v ich verzii jednej zo sestier macocha odrezala palec na nohe kvôli črievičke a druhej sestre tie holuby-či čo to boli za vtáky, vyďobali oči, nie? :D To je jedno :D Tak veľmi túžim túto sériu vidieť na plátne :3 Ale kvalitne spracovanú, samozrejme! S ešte lepším obsadením...

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Súhlasím, Marissa je úžasná autorka.
    Z tejro série by bolnsuper film, ale myslím si, že by to pokazili. Ako skoro vždy.
    Ja si tiež predstavujem Mulan :D

    OdpovedaťOdstrániť